Första oberoende mobila tjänsten för betalning av räkningar med hjälp av mobiltelefonen

DIGITAL MOBILITY OCH BRITTISKA GIROBANK: FÖRSTA OBEROENDE MOBILA TJÄNSTEN FÖR BETALNING AV RÄKNINGAR MED HJÄLP AV MOBILTELEFONEN Säker betalning av räkningar dygnet runt via mobiltelefonen Den 13 november 2000: Digital Mobility (www.digimob.com), ett Ledstiernanbolag som levererar kompletta lösningar för distribution av mobila tjänster, annonserade i dag ett samarbete med brittiska Girobank att som första europeiska oberoende mobila tjänst erbjuda kunder möjlighet att betala räkningar via WAP-telefon och PDA (Personal Digital Assistant). Girobanks betalningstjänst, som startar med en test under två månader, kommer att finnas tillgänglig för användare av Digital Mobilitys mobila portal InHand. Med hjälp av tjänsten kan man betala räkningar via mobiltelefonen, dygnet runt, oavsett vilken teleoperatör man använder. Enkelhet och säkerhet är utgångspunkter vid utformning av tjänsten. Genom InHand får användaren dessutom tillgång till nyheter, rese-information, väderprognoser och andra mobila tjänster. "Det finns inget tvivel om att bankaffärer kommer vara en av de viktigaste och mest användbara mobila tjänsterna" säger Johan Sjöquist, Chief Operating Officer på Digital Mobility. "Girobank var tidigt ute med en bra tjänst för betalning av räkningar via Internet "BillPay online service", och har nu valt att samarbeta med Digital Mobility för att utöka servicen även till WAP telefonanvändare." "Betala räkningar är något som alla måste göra" fortsätter Sjöquist "och genom att göra tjänsten tillgänglig via mobiltelefonen underlättar det vardagen för upptagna personer väsentligt." Gareth Williams, Senior Marketing Manager på Girobank, tillägger: "Girobank är föregångare när det gäller utveckling av nya tjänster som underlättar för kunderna att betala sina räkningar, vilket "BillPay" visar. Vi är glada över samarbetet med Digital Mobility i det här projektet, som vi hoppas och tror kommer resultera i en tjänst som är säker, enkel att använda och som sparar tid för kunden". Vid registreringen för att använda tjänsten skickas inställningarna automatiskt till telefonen, med hjälp av Digital Mobilitys "over the air" konfiguration. När kunden har loggat in till tjänsten med användarnamn och lösenord kan han eller hon ta emot räkningar i sin WAP- telefon eller PDA, välja om de ska betalas eller inte, skicka betalningsordern till banken som sedan bekräftar att betalningen är gjord. Det har funnits en sund försiktighet i att använda Internetbaserade lösningar till affärs-kritiska system. Säkerhetsluckan som finns i WAP har Digital Mobility löst genom att kryptera innehållet så att det bara går att tolka i bankens system och på kundens telefon eller PDA. Transaktionen hanteras av Digital Mobility WAPHub som garanterar säkerheten "end-to- end". UK-baserade Girobank är pionjärer när det gäller tjänster för att betala räkningar via Internet genom sin tjänst "BillPay" (www.billpayment.co.uk), där alla innehavare av ett betalkort i Storbritannien kan betala räkningar och kontrollera betalda räkningar. Tjänsten har funnits i sju månader och erbjuder e-faktura för 26 leverantörer, som omfattar 43 olika typer av fakturor. Exempel på leverantörer är: Kingston Communications; Bristol Water; Dwr Cymru Welsh Water; Northumbrian Water; Essex & Suffolk Water; Sutton & East Surrey Water; South West Water; Wessex Water Services; Dudley MBC; Mid Devon District Council; Leeds City Council; Powergen plc; Eastern Energy; Yorkshire Electricity Group; Prudential Life & Pensions; Wherry Housing Association; Family Housing Association (London); Reading Transport; London Borough of Islington; Mansfield District Council. InHand (www.inhand.se) är en global portal för individanpassade, säkra, terminal- och operatörsoberoende mobila tjänster för företag inom branscherna bank, försäkring, aktiemäklare, resebolag samt information kopplat till dessa områden. InHand finns bl a i Sverige och Storbritannien och användarna har tillgång till alla tjänster, oavsett land. För ytterligare information, kontakta: Johan Sjöquist Alex Bellinger Chief Operating Officer, Press Manager, Girobank Digital Mobility Ltd Tel: +46 708 920 580 + 44 7396 6464 johan@digimob.com alex.bellinger@alliance-leicester.co.uk www.inhand.net www.girobank.co.uk Information till redaktionen: 1. Girobank har tillgångar överskridande $27.5 miljarder. 2. "BillPay" servicen finns på adress www.billpayment.co.uk 3. Digital Mobility Limited är en system- operatörs- och terminaloberoende leverantör av helhetslösningar inom området mobila tjänster till företag samt deras kunder och medarbetare. 4. Digital Mobility erbjuder ett brett utbud av tjänster, bl a terminalanpassning, applikations-hosting och CRM (customer relationship management). 5. InHand (www.inhand.se) är Digital Mobilitys portal för mobila tjänster. Fokus ligger på individanpassade tjänster inom finans, försäkring, resor, information och m-handel. InHand finns tillgängligt för WAP- terminalanvändare i Sverige, Israel, Guernsey och Storbritannien. Flera länder kommer att anslutas inom kort. 6. Digital Mobility inhyser och distribuerar mobila tjänster via WAP Hub, en servermiljö med mycket hög säkerhet, med stöd för användarverifiering, sessionshantering och hosting. 7. Digital Mobilitys "end-to-end" säkerhetslösning för mobila transaktioner, med inriktning på banker och andra finansiella institut, distribueras av Hewlett Packard. Digital Mobility är också medlem i HP:s E-Bazaar, vilket är ett globalt forum för leverantörer och kunder inom området mobil handel. 8. Digital Mobilitys WAP-teknologi har licensierats till bl a Compaq, Psion för användning i Revo PDA (personal digital assistant). 9. Digital Mobility Ltd. grundades 1998 och får investeringsstöd från riskföretagskapitalfonden Ledstiernan. Företaget har huvudkontor i London och kontor i Stockholm och Amsterdam. Digital Mobility Inhand AB är ett helägt dotterbolag i Sverige. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/13/20001113BIT00550/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/11/13/20001113BIT00550/bit0002.pdf