• DIGITAL MOBILITY/

Report this content

Hewlett-Packard och Digital Mobility ingår avtal om gemensam marknadsföring - heltäckande lösning för mobila tjänster HP blir agent för unik WAP-lösning med "end-to-end" säkerhet för mobila banktjänster. 4 september 2000: Nu kan bankerna och deras kunder känna sig trygga när de använder mobiltelefonen för att göra affärer. Det svenska företaget Digital Mobility InHand AB (DM), som erbjuder mobila tjänster, annonserade i dag att Hewlett-Packard (HP) blir företagets huvudpartner vid marknadsföringen av DM:s säkra WAP-tjänst, en helhetslösning som riktar sig till banker och andra finansinstitut. Digital Mobility är först i världen med att utveckla en kanal som garanterar säker kommunikation mellan banken och de mobila kunderna. DM:s end-to-end- lösning undanröjer ett av de största hindren för en omfattande användning av WAP som transaktionskanal för banker och finansinstitut. DMs lösning stöder krypterade sessioner mellan användarens mobila terminal och bankens system, och adresserar de potentiella svagheter i WAP 1.1-standarden som har gjort att många företag, där säkerheten är affärskritisk, har varit tveksamma till tekniken. HP kommer med sina försäljningskanaler inom Nordic Financial Services tillsammans med DM att marknadsföra DM:s lösning till banker och andra finansinstitut som "Managed Service" i en servermiljö från HP. Tjänsten kommer först att finnas tillgänglig via Digital Mobilitys WAPHub i Stockholm. Därefter kommer den att införas i övriga länder i Europa där DM finns representerade, inklusive England, inom det närmaste året. Det nya agentavtalet är ett resultat av över ett års nära samarbete mellan Digital Mobility och HP. Digital Mobility är medlem av HP:s Mobile E-services Bazaar och kan därför utnyttja HP detta nätverk som stöd vid försäljning av sina mobila tjänster för tjänsteproducenter, nätoperatörer och användare över hela världen. "Vi är mycket glada över att få samarbeta med Digital Mobility och utveckla världsledande lösningar för den snabbt växande marknaden för elektroniska tjänster," säger Atte Miettinen, chef för HP:s Mobile E-Services Bazaar i Helsingfors. Säker och tillförlitlig kommunikation. direkt från bank till kund Kommunikationen mellan användare och bank krypteras med en engångsnyckel. Dessutom får varje användare ett personligt certifikat för kontroll att alla uppgifter om mobilabonnemanget och mobiltelefonen stämmer, varefter användaren är verifierad som kund hos banken. Denna process hanteras via WAPHub, en säkerhetsplattform som har utvecklats av Digital Mobility som stöd för DM:s utbud av WAP-tjänster, inklusive DMs egen InHand-portal (www.inhand.se). InHand finns redan i Sverige och Israel, och samtliga kommersiella tjänster kommer att finnas tillgängliga i England under hösten efter en förlängd testperiod. De banker som väljer DMs säkra WAP- lösning kan erbjuda sina kunder tillgång till sina egna WAP-tjänster via InHand-portalen, eller som en egen oberoende tjänst via DMs WAPHub. "Äntligen kan finansinstitut och andra företag välja WAP som en helt säker kanal för transaktionstjänster via mobiltelefonen", säger Krister Jörlén, VD för Digital Mobility InHand AB. "Det har aldrig varit enklare för banker och andra finansinstitut att erbjuda sina kunder en tillförlitlig och säker WAP-lösning utan att behöva bekymra sig för kostnader för utveckling och time to market. Vi tror inte att det finns något annat företag på marknaden som har ett lika attraktivt erbjudande till alla dem som vill komplettera sin befintliga verksamhet med en helt säker WAP- kanal för e-handel." "Banker, finansinstitut och reseföretag över hela världen har redan visat ett enormt intresse för vår säkra WAP-lösning", tillägger Jörlén. "Med HP:s globala närvaro ser vi fram emot ett riktigt stort gensvar på marknaden." För mer information, kontakta: Krister Jörlén, VD Johan Sjöquist Digital Mobility InHand Chief Operating Officer, AB Digital Mobility Ltd Tel: +46 (0)8-622 2772 Tel: +44 20 7738 1999 krister@digimob.com johan@digimob.com www.digimob.com www.inhand.net www.inhand.se Hewlett-Packard: Hans Wester Hewlett-Packard Tel: +46 (0)8 444 2846 Hans_wester@hp.com www.hp.com Information till redaktörer: 1. Digital Mobility Limited grundades 1998 och har huvudkontor i London och Stockholm. Företagets affärsidé är att erbjuda mobila användare i Europa tillgång till information, kommunikation, behörighetskontroll och transaktionstjänster via fasta och mobila nätverk. 2. Digital Mobility InHand AB är ett svenskt helägt dotterbolag till Digital Mobility Limited. 3. Digital Mobility Limited erbjuder mobiltelefonanvändare snabb, säker och personlig tillgång samt kontroll över sina tillgångar via en kombination av portabla och nätverksbaserade kommunikationsteknologier. Digital Mobility sammanställer och levererar innehåll från tredjepartsföretag till mobiltelefonanvändare så ett de tex kan göra bankaffärer och aktietransaktioner, få nyheter, reseservice och information samt - när/varsomhelst. 4. Digital Mobility introducerar en egen portfölj av finansiella tjänster och informationstjänster under varumärket InHand@. Företaget har även ett nära samarbete med ett antal större företag inom bank- och finansnäringen för att kunna utveckla och leverera egna elektroniska banktjänster för mobiltelefonanvändare under det egna varumärket som en "Managed Service". Tack vare samarbetet med den engelska mobilnätsoperatören Guernsey Telecom kommer Guernseys GSM-abonnenter att få tillgång till InHand-tjänsterna. 5. Digital Mobility Ltd får investeringsstöd från riskföretagskapitalfonden Ledstiernan. 6. Digital Mobility är medlem av Wireless Application Protocol (WAP) Forum. Om HP Hewlett-Packard Company är en ledande leverantör av lösningar och tjänster för databehandling, utskrifter och bildhantering. HP fokuserar på att göra tekniken och dess möjligheter tillgängliga för både företag och hemanvändare genom att tillhandahålla praktiska produkter, nyttiga elektroniska tjänster och infrastruktur som alltid fungerar. HP har 86 000 anställda och omsättningen uppgick under 1999 till 42,4 miljarder dollar. Information om HP och företagets produkter finns på Internet under adressen www.hp.se. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/09/04/20000904BIT00470/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/09/04/20000904BIT00470/bit0002.pdf