Digitalidag 2022: Hoting i centrum vid nationell folkbildningsrörelse om digitalisering

Report this content

Idag går årets Digitalidag av stapeln – en temadag om digitaliseringens möjligheter och utmaningar. För tredje och sista året är Digitalidag på plats i Hoting för att summera vad vi kan lära från arbetet som bedrivits lokalt för att bättre rusta människor på orten inför det digitala.

Den jämtländska tätorten Hoting står återigen i centrum för ökad digitalisering när den fjärde upplagan av Digitalidag genomförs den 14 oktober. Sedan våren 2020 har Digitalidag varit engagerade i Hoting och är nu för tredje och sista året på plats på Föreningshuset.

Årets nationella temadag riktar särskilt fokus på att skapa förbättrade möjligheter för människor att praktiskt få hjälp att börja eller komplettera sitt digitala pussel. Digitaliseringen träffar olika beroende på erfarenhet och ålder, men de flesta av oss saknar någon digital pusselbit, samtidigt som nya pusselbitar ständigt skapas i den digitala utvecklingen.

– För att fler ska vilja och kunna bygga sina digitala pussel är det viktigt att praktiskt få vägledning. Runt om i Sverige aktiveras idag lokala mötesplatser i en ny kontext där både privata och offentliga aktörer som inte finns lokalt är på plats som digitala coacher. Detta sker idag på Föreningshuset i Hoting, säger Lina Cronquist, projektledare för Digitalidag.

Under temadagen medverkar 250 aktörer som tillsammans arrangerar 1000 aktiviteter på 215 orter.  I år har Digitalidag gjort över 100 lokala matchningar där olika aktörer samarbetar för att hjälpa fler in i det digitala. I flera fall har Digitalidag blivit startskottet för långsiktig samverkan.

– För att alla ska vara en del av den digitala utvecklingen behöver hela samhället bidra. Aktiviteterna i Hoting är ett exempel på hur vi kan samverka för att hjälpa fler in i det digitala samhället, säger Anna Eriksson, generaldirektör för Myndigheten för digital förvaltning, DIGG.

För mer info om Digitalidags aktiviteter i Hoting, vänligen besök www.digitalidag.org/event_2022/digitalidag-i-hoting/ eller kontakta vår kommunikationspartner Kekst CNC genom mailadressen digitalidag@kekstcnc.com

Presskontakt:
Beatrice Backman: digitalidag@kekstcnc.com, 073-373 01 69.

Om Digitalidag
Digitalidag är en årlig och nationell temadag om digitaliseringens möjligheter och utmaningar. Målet är att inspirera alla människor till att vilja och kunna vara med i den digitala utvecklingen. Digitalidag grundades efter inspiration från det schweiziska initiativet Digitalday. Bakom Digitalidag står, förutom alla aktörer som engagerar sig, Forum för Omställning, DIGG, IVA, LO, Post- och telestyrelsen (PTS), SKR, Statens servicecenter och Svenska kyrkan.