Digitalidag 2022: Nya och unika samverkansformer för att lösa det digitala pusslet

Report this content

Den 14 oktober går årets Digitalidag av stapeln – en temadag om digitaliseringens möjligheter och utmaningar. Under dagen anordnas 1000 aktiviteter av 250 aktörer på 215 orter runt om i Sverige. Årets upplaga fokuserar särskilt på att hjälpa människor komplettera sitt digitala pussel.

Den 14 oktober genomförs den fjärde upplagan av Digitalidag: 1000 aktiviteter, 250 aktörer och 215 orter - från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. De senaste åren har vi som samhälle lärt oss mycket om vikten av samarbete i kris. I oroliga tider som vi lever i idag är betydelsen av att hitta nya sätt för bred samverkan mellan det offentliga, privata och andra organisationer viktigare än på länge.

Näringsliv, kommuner, myndigheter, bibliotek, akademin, civilsamhälle och andra samhällsaktörer samverkar i år genom fysiska såväl som digitala aktiviteter för att möta människor och hjälpa dem med att starta eller komplettera just deras bit av pusslet. Vi möter dem där de är trygga och genom aktörer som är relevanta just för dem. Digitaliseringen utvecklas ständigt och snabbt och träffar olika beroende på erfarenhet och ålder, de flesta av oss saknar någon pusselbit samtidigt som pusselbitarna hela tiden blir fler.

– Över 100 samverkanskonstellationer har i år skapats och över 10,000 människor är involverade i årets arbete. Vi är stolta över att Digitalidag blivit en plattform där vi tillsammans, under gemensam flagg, skapar broar för nya samarbeten och satsningar, säger Oscar Stege Unger, ordförande och medgrundare till Digitalidag.

– För att Sverige ska kunna dra störst möjlig nytta av digitaliseringen behöver vi samverka brett och tänka långsiktig. Det stora engagemanget som visas från aktörer och människor runt om i landet visar att tillsammans kan vi skapa ett digitalt konkurrenskraftigt och inkluderat digitalt samhälle för alla, säger Susanne Ackum, ordförande för Forum för Omställning och medgrundare.

Sedan den 16:e september, och fram till den 11:e november, finns även möjligheten att ringa till Digitalidag för att få hjälp och vägledning i digitala frågor utav någon av våra digitala coacher. Växeln är öppen vardagar mellan 10–13 på 010–5502500 och genomförs i samarbete med Post- och telestyrelsen. Under Digitalidag är växeln öppen från 9.00-16.00 och det finns även möjlighet att få hjälp på svenska, engelska och arabiska.

För mer info om Digitalidag, vänligen besök www.digitalidag.org eller kontakta vår kommunikationspartner Kekst CNC genom mailadressen digitalidag@kekstcnc.com

Om Digitalidag
Digitalidag är en årlig och nationell temadag om digitaliseringens möjligheter och utmaningar. Målet är att inspirera alla människor till att vilja och kunna vara med i den digitala utvecklingen. Digitalidag grundades efter inspiration från det schweiziska initiativet Digitalday. Bakom Digitalidag står, förutom alla aktörer som engagerar sig, Forum för Omställning, DIGG, IVA, LO, Post- och telestyrelsen (PTS), SKR, Statens servicecenter och Svenska kyrkan.