Dignita Systems avger bokslutskommunike för 2016

Fjärde kvartalet (2016-10-01—2016-12-31)

• Intäkterna för fjärde kvartalet uppgick till 3,75 (5.19) MSEK
  • Resultat före skatt uppgår till till -4.12 (-0,38) MSEK
  • Rörelsemarginal -109,8% (-0,07%)
  • Resultat per aktie uppgick till -1,23 SEK

Tolvmånadersperioden 2016

• Intäkterna för tolvmånadersperioden uppgick till 16,5 (21,0) MSEK
  • Resultat före skatt uppgår till till -6,9 (-0,60) MSEK
  • Rörelsemarginal -39,3% (-0,02%)
  • Resultat per aktie uppgick till -2,07 SEK
  • Soliditeten uppgår till 30.1% (20.0%)
  • Kassalikviditet (%) 191,7% (70,1%)

Investeringar

Bolagets aktivering av utvecklingsutgifter som immateriella tillgångar uppgick under året till 1.553 (2 897) KSEK och i materiella anläggningstillgångar till 0 (148) KSEK. Aktiveringarna är kostnader relaterade till utveckling av bolagets nya alkolås.

Konvertibelt lån

Vi har per september månad ett konvertibelt tillväxt lån från Norrlandsfonden om 3mkr med en ränta om Stibor + 3 %, en löptid om 5 år med möjlighet att konvertera till aktier i Dignita till en konverteringskurs om 15kr per aktie.

Nyemission efter perioden

Enligt tidigare information så Genomfördes under januari en riktad nyemission till Jumeirah Limited (“Jumeirah”), om 300 000 nya aktier till en aktiekurs om 10kr per aktie vilket ger Dignita ett kapitaltillskott om 3mkr som ämnas användas till att underbygga en ökad marknadsbearbetning. Samt att ställa ut teckningsoptioner till Jumeirah med en löptid till 31 januari 2018 som ger dem rätt att teckna ytterligare 125 000 nyemitterade aktier till en aktiekurs om 16kr per aktie. Vid fullt utnyttjande av teckningsoptionerna tillförs 2 mkr i kapitaltillskott.

Redovisningsprinciper

Bolaget tillämpar årsredovisningslagen och BFN 2012;1 Årsredovisning och koncernredovisning, s.k K3. Denna rapport är upprättad i överensstämmelse med ovan regelverk och i övrigt tillämpas samma redovisningsprinciper, definitioner avseende nyckeltal och beräkningsmetoder som i den senaste årsredovisningen. Inga nya standarder har trätt i kraft som påverkar Bolagets ställning eller resultat.

Granskning av revisor

Denna rapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.

Kommentarer från Anders Eriksson, Verkställande Direktör

Fjärde kvartalets resultat belastas med kostnader för den varumärkeskampanj vi utlovade i vårt prospekt. Vidare har vi intensifierat våra utlandssatssningar samt ytterligare stärkt vår organisation och färdigställt omläggningingen av vår produktion. Vi har även arbetat vidare med att utveckla vårt nya alkolås AL-100 för att klara krav från Transportstyrelsen i Sverige samt Finländska Trafiksäkerhetsverket och ökat vårt arbetet med att bygga ut vårt installtions och återförsäljarenätverk.

Året som gott har varit en spännande period för bolaget där vi fortsatt vår satsning för att underbygga tillväxt där en viktig del är omstruktureringen av vår verksamhet. Från ett företag som har ett alkomätare fokus till en internationell leverantör av system för alkoholsäkring av fordon samt arbetsplatser. Detta arbete har accelererats under årets senare del.

Vi har stärkt bolagets likviditet och soliditet genom vår nyemission under våren, genom vårt konvertibellån från Norrlandsfonden samt den nyemission vi genomförde under januari 2017. Allt för att ytterligare stärka bolagets förutsättningar för expansion där vi är glada att konkludera att vår finansiella situation är starkare än vid årets början.

Vårt val att fokusera på att omstrukturera och förbereda bolaget för tillväxt har tillsammans med ett antal externa faktorer påverkat vår omsättning negativt under året.

• En stor del av vår omsättningsminskning härleds från minskade volymer gällande on-line försäljning av alkomätare som historiskt stått för en stor del av vår omsättning. Minskningen beror på en ökad konkurrens från ”lågpris” produkter. Detta är ett skäl att vi nu ökar vårt fokus på att omstrukturera vår verksamhet till ett fokus på alkoholsäkring av fordon och arbetsplatser.
  • Vi avvaktar fortsatt införandet av lagstiftningen i Norge, att den Polska marknaden skall ta fart samt att godkännande av Svenska Transportstyrelsen och av Finska Trafiksäkerhetsverket inte varit klart vid årets slut.
  • Polisen har under året genomfört 30 % färre nykterhetskontroller än under 2015 vilket resulterat i att antalet villkorade körkort minskade med 20 % under året. Under årets slut ser vi ett trendbrott med en ökad efterfrågan vilket påverkar vår försäljning positivt.
  • Införandet av den nya EN standarden har medfört att vissa kunder avvaktat med sina inköp där detta nu, vid årets slut, är korrigerat

Vår bedömning är att förutsättningarna för en ökad omsättning under kommande år är goda.

Vi har fortsatt att förbereda och underbygga vår framtida tillväxt där vi tagit kostnader för att skynda på vår omstrukturering av vår verksamhet, vi har haft kostnader för att lista vårt företag, att vi ställt om vår produktion, utvecklat ett nytt alkolås där även kronans (SEK) försvagning mot Dollar (USD) samt Euron (EUR) har ökat våra kostnader något

Mycket har hänt under året med stora investeringar för framtiden där vi vill lyfta fram ett antal saker:

• Marknad och varumärkes kampanj genomförd under Q4 som nu börjar nu ge effekt. Vi ser ökat intresse för våra produkter och igenkännande för vårt varumärke där vi vunnit ett antal upphandlingar under de senaste månaderna
  • Ökad takt för vår strukturförändring framförallt under Q4. Vi har bla ställt om vår produktion med fokus på produktion i Korea för att ge oss en ökad innovationskraft att möta framtida marknadsbehov och att säkra att vi kan skala upp vår produktion för att möta marknadens behov. Samtidigt har vi har minskat antalet produkter och ökar vårt fokus på alkolås samt produkter för att alkoholsäkra arbetsplatser
  • Utvecklat samt fått godkännande av vårt nya alkolås AL-100 där vi även under Q4 börjat arbetat att vidareutveckla produkten för att passa kraven satta av Finländska Trafiksäkerhetsverket samt av Svenska Transportstyrelsen för villkorat körkort. Notera att vi under februari erhållit godkännande av Svenska Transportstyrelsen samt av Finska Trafiksäkerhetsverket vilket är mycket glädjande
  • Ökat våra investeringar i prioriterade utlandsmarknader där vi under senare delen av året stärkt våra positioner samt även etablerat oss i Förenade Arabemiraten. Vi ser med tillförsikt på dessa marknader där vi förväntar oss att implementering av lagstiftning parat med vårt eget arbete skall resultera i att vi börja generera intäkter under året som kommer
  • Utveckla vårt installations samt återförsäljarnätverk. Detta arbete har intensifierats under Q4 och går enligt plan, vi förväntar oss en stark tillväxt under kommande år
  • Utveckla lösningar för att ”alkoholsäkra” arbetsplatser har startats. Detta inkluderar att utveckla vår existerande produktportfölj samt förpacka effektiva lösningar med ett större tjänsteinnehåll passande för säkerhetssensitiva arbetsplatser
  • Stärkt vår organisation primärt inom försäljning där vi även styrt om resurser från administrativa uppgifter till försäljningsprocessen. Detta arbete kommer att fortgå under kommande rapportperiod. Vi har även stärkt upp vår tekniska support organisation med samt säkerställt resurser för att driva vår produkt samt teknikutveckling.

Tack vara vår nyemission har vi till stor del redan under 2016 kunnat göra de åtgärder vi nämnt i vårt prospekt där vi inte ser något skäl att ompröva denna inriktning. Vi ser att kunderna i allt större utsträckning börjar utvärdera våra erbjudanden och vi ser en ökning i antalet offererade affärer. Dignita står väl rustade för framtiden där vi fortsätter att arbeta med att utveckla vårt installationsnätverk i Sverige, utnyttja möjligheterna med vårt nya alkolås AL-100 och öka vårt arbete att generera intäkter från våra internationella marknader.

”Tillsammans räddar vi liv”

Om Dignita Systems

Dignita Systems AB (publ) är ett svenskt teknik- och kunskapsföretag som utvecklar trafik- och arbetsplats- säkerhetsfrämjande produkter och tjänster som exempelvis alkolås och alkoholmätare.

Bolaget har sitt säte i Umeå varifrån all kommersiell verksamhet såsom försäljning, marknadsföring bedrivs samt kontor i Örebro där teknisk utveckling och support sker.

Bolaget är listat på aktietorget (DIGS) sedan 21 juni 2016. Läs mer på www.dignita.se

Finansiell information

Dignita Systems avser att distribuera finansiella rapporter med mera enligt nedan.

Årstämma                                                                                                                 10 maj 2017

Reviderat årsboklsut med årsredovisning finns tillgängligt från                                18 April 2017

Periodrapport Q1 2017                                                                                              10 maj 2017

Finansiella rapporter, pressmeddelanden och annan information finns tillgänglig på Dignita Systems hemsida www.dignita.se. Finansiella rapporter finns tillgängliga från offentliggörandet.

Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att delårsrapporten ger en rättvisande översikt av bolagets verksamhet, ställning och resultat samt beskriver väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som företaget står inför.

Umeå den 15 Februari 2017.

Ulf Gejhammar                       Pontus Gustafsson              Niclas Fröberg                                Joakim Hermansson

Styrelsens ordförande

Anders Eriksson

Denna information är sådan information som Dignita Systems är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15e februari 2017.