Dignita Systems avger delårsrapport för perioden januari - mars 2017

Första kvartalet (2017-01-01—2017-03-31)

• Intäkterna för första kvartalet uppgick till 4,82 (3,95) MSEK
  • Resultat efter skatt uppgår till -2,09 (-0,23) MSEK
  • Rörelsemarginalen var -41,0% (-4,5%)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,57 SEK

Inga investeringar har gjorts under perioden.

Konvertibelt lån

Vi har per september månad 2016 ett konvertibelt tillväxtlån från Norrlandsfonden om 3MSEK med en ränta om Stibor + 3 %, en löptid om 5 år med möjlighet att konvertera till aktier till en konverteringskurs om 15kr per aktie.

Redovisningsprinciper

Bolaget tillämpar årsredovisningslagen och BFN 2012;1 Årsredovisning och koncernredovisning, s.k. K3. Denna delårsrapport är upprättad i överensstämmelse med ovan regelverk och i övrigt tillämpas samma redovisningsprinciper, definitioner avseende nyckeltal och beräkningsmetoder som i den senaste årsredovisningen. Inga nya standarder har trätt i kraft som påverkar Bolagets ställning eller resultat. Denna delårsrapport har inte varit föremål för översiktlig granskning av bolagets revisor.

Kommentarer från Anders Eriksson, Verkställande Direktör

Vår omsättning ökade under perioden med dryga tjugo procent jämfört med föregående år vilket är glädjande dock ligger det under vår förväntan. Vi har fortfarande förseningar gällande införandet av lagstiftningen i Norge samt att lagstiftningen i Polen är otydlig vilket inte ger optimala förutsättningar för att snabbt generera stora volymer.

Vi arbetar vidare i ökad takt med omställningen av bolagets fokus till en tydligare orientering mot en företagsmarknad för att alkoholsäkra fordon och arbetsplatser. Denna omställning innebär initalt en del ökade kostnader. Perioden belastas med engångskostnader för vår on-line kampanj samt kostnader för den nya emission som genomfördes under årets början. Sammantaget påverkar detta perioden negativt med ca 900 tusen kronor.

Vi konstaterar att intresset för att lagstifta gällande alkolås ökar i Europa och ett antal övriga marknader vilket är glädjande. Bolagets långsiktiga ambitioner och målsättningar ligger fast där vi under kommande period kommer att arbeta med hur vi bäst kan hantera en situation med de förseningar som vi nu ser gällande framförallt lagstiftning.

Under perioden har vi fört över det mesta av vår lagerhantering till att skötas helt av vårt kontor i Umeå för att få en ökad effektivitet i denna hantering. Vi har även bytt kontor i Örebro till mera funktionella och kostnadseffektiva lokaler.

Vårt arbete att stärka vårt installations- och servcenätverk i Sverge fortlöper enligt plan . Vi arbetar vidare tillsammans med våra distributionspartner på att kontinuerligt förbereda oss på bästa sätt bland annat med att bygga ett rikstäckande installations- och servicenät i Norge, att med vår partner i Polen se hur vi kan påverka lagstiftningen för att underbygga volymer för oss samt i Förenade Arab Emiraten med en ökad marknadsbearbetning. Vi noterar glädjande att nu även Österrike kommer att införa ett villkorat körkortsprogram där vi är i kontakt med myndigheterna för att vara förberedda då detta implementeras.

Vi ser att vi redan börjat skörda från vår investering att utveckla ett nytt alkolås AL-100 där vi tar marknadsandelar inom det villkorade körkortsprogrammet samt ett ökat intresse från installatörer och slutkunder. Vi kommer att starta arbetet med ett utbytesprogram i Sverige samt Finland för våra gamla alkolås då de givetvis inte håller samma kvalitet som vårt helt nya alkolås AL-100 samt att de inte är godkända enligt nya standarden EN:2014. Värt att nämna är att AL-100 nu har passerat månad nitton gällande kalibreringsintervall vilket minskar våra kunders totalkostnad. Detta ger oss givetvis en ökad konkurrensfördel då priset alltid är en viktig parameter för våra kunders beslut.

Under perioden har vi som tidigare informerat genomföra en riktad nyemission till ASPROs huvudägares investeringsbolag, Jumeirah Limited om 300 000 nya aktier till en aktiekurs om 10kr per aktie vilket gav Dignita ett kapitaltillskott om 3mkr som ämnas användas till att underbygga en ökad marknadsbearbetning.

Våra planer för tillväxt i Sverige samt Europa ligger fast. Vi arbetar nu med större fokus på den Svenska marknaden tills vår internationella tillväxt möjligörs av lagstiftning och ser med tillförsikt på framtiden.

”Tillsammans räddar vi liv”

Om Dignita Systems

Dignita Systems AB (publ) är ett svenskt teknik- och kunskapsföretag som utvecklar trafik- och arbetsplats- säkerhetsfrämjande produkter och tjänster som exempelvis alkolås och alkoholmätare.

Bolaget har sitt säte i Umeå varifrån all kommersiell verksamhet såsom försäljning, marknadsföring bedrivs samt kontor i Örebro där teknisk utveckling och support sker.

Bolaget är listat på aktietorget (DIGS) sedan 21 juni 2016. Läs mer på www.dignita.se

Finansiell information

Dignita Systems avser att distribuera delårsrapport för andra kvartalet per den 4e augusti 2017.

Finansiella rapporter, pressmeddelanden och annan information finns tillgänglig på Dignita Systems hemsida www.dignita.se. Finansiella rapporter finns tillgängliga från offentliggörandet.

Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att delårsrapporten ger en rättvisande översikt av bolagets verksamhet, ställning och resultat samt beskriver väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som företaget står inför.

Umeå den 10 maj 2017

Ulf Gejhammar                     Anders Eriksson             Pontus Gustafsson              Niclas Fröberg                 Joakim Hermansson

Styrelsens ordförande         Verkställande direktör

Anders Eriksson, VD

Denna information är sådan information som Dignita Systems är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning samt Takeoverreglerna. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 08.00 den 10 maj 2017.