• Dignita/

Dignita Systems ingår samarbetsavtal om en utvecklad rehab process för alkoholproblem på arbetsplatser

Dignita Systems AB (”Dignita) Rethinking Care Sweden AB:s dotterbolag Friskare på jobbet Norden AB (”Friskare på jobbet”) samt Ljung & Sjöberg AB (”Ljung & Sjöberg”) har inlett ett samarbete för att utveckla ett erbjudande till företag som önskar komma till rätta med alkoholproblem på arbetsplatser.

Dignita har som vision ”tillsammans räddar vi liv” där vi önskar bredda vårt erbjudande till att även omfatta produkter för att effektivisera rehabilitering av alkoholberoende. Detta samarbete ämnar göra rehabiliteringsprocessen enklare att administrera via Friskare på jobbets administrations plattform samt att manuella kontroller av nykterhet ersätts till stor del av effektiva mätinstrument från Dignita där alkolås ingår som en naturlig del av en rehabiliteringsprocess.

Ljung & Sjöberg erbjuder utbildning, utredning samt rehabilitering av alkoholberoende framförallt till större företag. Bolaget arbetar proaktivt, har en unik behandlingsprocess och beprövade tjänsteutbud. Partnerskapet med Dignita Systems och Friskare på jobbet syftar till att stärka rehabiliteringstjänsten ytterligare.

Friskare på jobbet är en modern företagshälsa med digitala tjänster för framtidens krav på strategiska hälso, vård och rehablösningar. Bolaget skapar kostnadseffektiva och anpassade lösningar för varje organisations specifika mål och utmaningar.

Ca 20% av Sveriges befolkning uppskattas idag använda alkohol eller droger på ett skadligt sätt. Av Sveriges totala lönekostnad bedöms 3–5% årligen utgöra kostnader orsakade av missbruk (ca 45 miljarder SEK). Dessa kostnader uppstår som en följd av misstag, förlorad produktivitet, dåligt fattade beslut och sjukskrivning etc. Ljung & Sjöberg är idag marknadsledande inom sin nisch genom sitt proaktiva arbete, sin unika behandlingsprocess och välbeprövade tjänsteutbud inom dessa frågor. I och med partnerskapet med Dignita samt Friskare på jobbet stärks nu en redan framgångsrik rehabiliteringstjänst ytterligare.

Sarah Demitz-Helin, VD Ljung & Sjöberg

”För oss är det naturligt att hela tiden utveckla vårt erbjudande till våra kunder. Genom samarbetet med Dignita och Friskare på jobbet så stärker vi ytterligare vårt rehabiliterings erbjudande, vi får en ökad kvalitet i våra lösningar för att säkerställa att rehabiliteringsprocessen blir än effektivare och där vi samtidigt ökar våra kunders tillfredställelse.”

Anders Eriksson, VD Dignita:

”Vi på Dignita är glada att vi genom detta avtal nu våra produkter nu också hjälper de som behöver rehabilitering från alkoholberoende. I och med detta stärker vi vårt totala erbjudande där vi dels som tidigare arbetar med att alkoholsäkra fordon samt arbetsplatser samt att nu genom partnerskap med Ljung & Sjöberg och Friskare på jobbet kan erbjuda Sveriges bästa rehabiliteringserbjudande till våra företagskunder – detta är i linje med vår strategi och i enlighet med vår vision – ”Tillsammans räddar vi liv”

Mattias Johansson, VD Friskare på Jobbet

”Vi arbetar för att digitalisera vården och skapa mervärde för de som erbjuder vårdtjänster samt en bättre och mera anpassad vård för vårdtagarna. Samarbetet med Dignita och Ljung & Sjöberg är helt i linje med vårt arbete. Tillsammans så kan vi nu erbjuda Sveriges bästa lösning för rehabilitering av personer med alkohol problematik vilket sänker företagens kostnader och förbättrar livskvalitén för slutkunden”

Om Ljung & Sjöberg Sverige AB:

Ljung & Sjöberg startades år 2005 som ett utbildningsföretag. Idag arbetar företaget tillsammans med ett hundratal arbetsgivare över hela landet kring alkohol- och drogrelaterade frågor, framförallt större, svenska företag. Genom utbildning, utredning, rehabilitering och behandling hjälper Ljung & Sjöberg arbetsgivare att rädda liv. Bolaget har ca 40 st anställda med verksamhet över hela Sverige och huvudkontor i Stockholm.

Om Friskare på Jobbet Norden AB:

Friskare på jobbet ingår i börsnoterade Rethinking Care-koncernen och är en modern företagshälsa med digitala tjänster anpassade för att möta framtidens krav på strategiska hälso-, vård- och rehablösningar. Vi skapar kostnadseffektiva och anpassade lösningar, utformade efter varje organisations specifika mål och utmaningar och spelar en avgörande roll i våra kunders employer branding-arbete genom att skapa hälsosamma attraktiva arbetsplatser. Våra smarta digitala lösningar sträcker sig hela vägen från hälsofrämjande aktiviteter till rehabilitering, där rätt insatser i rätt tid ger mätbara ekonomiska fördelar och dessutom friskare, mer produktiva medarbetare.  Läs mer på: www.friskarepajobbet.se

__________________________________________________________________________________________________________________________

Dignita Systems AB (publ) är ett svenskt teknik- och kunskapsföretag som utvecklar trafik och arbetsplats säkerhetsfrämjande produkter och tjänster som exempelvis alkolås och alkoholmätare

Bolaget är listat på aktietorget (DIGS)