• Dignita/

Dignitas alkolås AL-100 nu godkänt för försäljning i Dubai, Förenade Arab Emiraten

Dignita Systems AB partner ASPRO Middle East har arbetat tillsammans med statliga Dubai Taxi Corporation och Road and Transport Authority i Dubai Förenade Arab Emiraten för att erhålla deras godkännande & rekommendation av Dignitas alkolås AL-100. Detta arbete har inneburit en genomgripande genomgång av AL-100 inkluderat pilotinstallationer i Skolbussar, Taxi samt Limousine fordon. Utvärderingen detta arbete har nu slutförts resulterande i att AL-100 rekommenderas för installation i publika transporter som exemplevis Taxi.

Nikolaos Ntigrintakis CEO ASPRO:

”Vi på ASPRO är väldigt glada att vi nu erhållit godkännande och rekomendation för AL-100. Detta öppnar nu stora möjligheter för oss inom UAE men är även positivt för övriga marknader i mellanöstern regionen. Samtliga länder i regionen har höga dödstal i trafiken och myndigheterna arbetar nu aktivt för att öka säkerheten på sina vägar. Detta är givetvis gynnsamt för oss. Vår bedömning är att volymerna för Dignitas alkolås i regionen där vi arbetar är betydande och vi ser redan ett intresse för AL-100 i publika transport där vi redan arbetar med ett antal pilotinstallationer. I tillägg så har vi intresse även från säkerhetssensitiva arbetsplatser samt myndigheter. Att AL-100 nu är rekomenderat är ett viktigt steg i vårt långsiktiga arbete, detta ser mycket lovande ut för framtiden”

Anders Eriksson, VD Dignita:

”ASPRO har gjort ett grundligt arbete där detta är ett ytterligare kvitto på vilken hög kvalitet som vårt alkolås AL-100 håller. Vi noterar att ett alkolås utsätts för andra påfrestningar än i Sverige som exempelvis mycket höga temperaturer, även detta klarar AL-100. Att vi nu erhållit denna rekomendation har givetvis betydelse då det förbättrar ASPROs möjlighet att effektivt bearbeta denna mycket expansiva marknad”

Dignita Systems AB (publ) är ett svenskt teknik- och kunskapsföretag som utvecklar trafik och arbetsplats säkerhetsfrämjande produkter och tjänster som exempelvis alkolås och alkoholmätare

Bolaget är listat på aktietorget (DIGS)