Swisscom väljer Diino som leverantör för molnbaserade onlinetjänster

Report this content

Diino Systems AB har utvecklat och levererat en plattform för Swisscoms Personal Cloud Solution, som lanseras av Swisscom AG, den ledande telekomoperatören i Schweiz. Lösningen, administreras och underhålls av Swisscom, består av serverbaserade applikationer, klientprogramvara samt administrations- och supportverktyg. Tjänsten, som är den första kommersiella produkten inom Swisscoms Personal Cloud Solution, riktar sig till privatkunder och erbjuder ett enkelt och intuitivt sätt att säkerhetskopiera viktig information till Swisscoms datacenter.

"Vi har haft ett nära samarbete med Diino för att utveckla vårt Personal Cloud Solution-erbjudande och har särskilt uppskattat flexibiliteten hos Diinos plattformslösning. Tjänsten har integrerats fullt ut i Swisscoms nätverk och säkerställer kunders säkerhet och integritet när de lagrar värdefull information i molnet”, säger Andreas Martschitsch, Head of Digital Home Services på Swisscom.

"Vi är glada och stolta att kunna erbjuda Swisscom en användarvänlig, säker och ledande tjänst för deras Personal Cloud Solution”, säger Jan Nilsson, VD på Diino. "Genom att underhålla och administrera tjänsten inom sitt eget nätverk, kan Swisscom dra nytta av sina konkurrensfördelar till följd av deras moderna nätverk”, fortsätter Jan Nilsson.

Diinos plattformslösningar tillåter stora aktörer med omfattande kundbaser att leverera överlägsna och kostnadseffektiva internetbaserade lagrings- och back-up-tjänster. Samtidigt behålls full kontroll över tjänsteutbudet samt hur och var kundernas information lagras. Diinos lösning är hårdvaruoberoende och Swisscoms plattform har implementerats på lagringssystemet EMC Atmos.

För mer information, kontakta:
Örjan Wrede, presskontakt Diino Systems AB
E-post: orjan.wrede@diino.net
Kontor: +46 8 27 45 89

Om Diino Systems AB
Diino är ett svenskt företag som utvecklar och tillhandahåller avancerade molnbaserade lösningar för säkerhetskopiering, lagring och fildelning. De största investerarna bakom företaget är AB Novestra (www.novestra.com) och Swisscom Ventures, ett riskkapitalbolag inom Swisscom AG. (www.swisscom.com/ventures)

Om Swisscom AG
Swisscom är Schweiz ledande telekomoperatör, med 5, 8 miljoner mobilkunder och omkring
1, 6 miljoner bredbandsuppkopplingar. Under de första tre kvartalen 2011 genererade bolagets
20 032 anställda (heltidstjänster) intäkter på CHF 8, 54 miljarder.