Fackförbundet DIK stämmer Botkyrka i Arbetsdomstolen

Report this content

Fackförbundet DIK tar Botkyrka kommun till Arbetsdomstolen. DIK menar att kommunen avskedat en av förbundets medlemmar på felaktiga grunder.

– För DIK är det viktigt att ge juridiskt stöd och säkerställa rättssäkerheten för alla våra medlemmar, ingen ska kunna avskedas utan rättsliga grunder, säger Kajsa Dahlerus, förhandlingschef på DIK.

Botkyrka kommun avskedade tre chefer på kultur- och fritidsförvaltningen under förra hösten. En av dessa är medlem i DIK, och detta avsked har enligt förbundet skett på felaktiga grunder. Därför ansöker DIK nu om stämning vid Arbetsdomstolen.

DIK yrkar att Arbetsdomstolen förklarar att Botkyrka kommuns avskedande av medlemmen är ogiltigt, att kommunen ska ersätta medlemmen för förlorad arbetsinkomst samt utge allmänt skadestånd på 250 000 kronor.

Generellt uttalar sig DIK inte om pågående ärenden, men eftersom stämningsansökan är en offentlig handling väljer förbundet att kommentera.

Pressbild: Kajsa Dahlerus, förhandlingschef på DIK. Foto: Alexander Donka.

Presskontakt

Dennys Bello
Pressansvarig
Telefon: 08-480 040 15
E-post: dennys.bello@dik.se

DIK är facket för alla som arbetar eller studerar inom kultur, kommunikation och kreativ sektor. DIK har cirka 21 000 medlemmar runt om i landet och ingår i Saco, Sveriges akademikers centralorganisation. DIK är partipolitiskt obundet.

Prenumerera