Diligentia hyr ut drygt 4 100 kvm på Sveavägen 44 till spelbolaget King

Report this content

Ett miljövänligt kontor, trevligt bemötande och inte minst den kommande takparken var några av anledningarna till varför King valde att flytta till Diligentias Sveavägen 44. Inflyttningen är planerad till tidig höst 2014 och omfattar hela våningsplan 4 eller närmare bestämt 4 127 kvadratmeter.

Sedan 2003 har King utvecklat sociala onlinespel som har haft stort genomslag över hela världen. Bland de över 150 speltitlarna hittar man välkända namn som Candy Crush Saga, Pet Rescue Saga, Bubble Witch Saga och Pyramid Solitaire Saga. De 100 miljoner månatliga spelarna kan njuta av spelen på nätet, Facebook och på mobila plattformar.

-       Vi befinner oss i en expansiv fas och vi känner att våra nya kontorslokaler är ett strategiskt steg i rätt riktning och något som är värdefullt för vår verksamhet, säger Lars Markgren, Vd på King. Att vi valde att teckna ett grönt hyresavtal med Diligentia är ett resultat av att de har en bra produkt och är ett stabilt fastighetsbolag med ett långsiktigt tänk som går i linje med våra egna värderingar. Att få tillgång till den fantastiska takpark som kommer att anläggas ser vi som ett mervärde, avslutar Lars Markgren.

Flexibilitet var också ett av nyckelorden som var avgörande i valet av Diligentias Sveavägen 44. Lokalerna förbereds med installationer och teknik som stödjer en mycket flexibel planlösning som enkelt kan förändras för att anpassas efter verksamhetens behov.

-       Vi tycker att det är otroligt kul att King valde oss och vårt enligt BREEAM hållbarhetsklassade hus. Det är en mycket intressant hyresgäst som bidrar till den kreativa miljön som vi skapar. Sveavägen 44 kommer efter ombyggnationen att bli en av Europas mest energieffektiva fastigheter med stora sammanhängande ytor i ett mycket attraktivt läge, säger Markus Pfister, Fastighetschef för Diligentias kontor. Efterfrågan på både kontors- och butiksytor är stor. Över 60 procent av våra kontorsytor i fastigheten är redan kontrakterade och vi ser ingen avtrappning i uthyrningstakten. Nu återstår endast 12 000 kvadratmeter att hyra ut av Sveavägen 44 och det ser vi som en indikation på att det råder en god efterfrågan och många intressenter, avslutar Markus Pfister.

Diligentia utvecklar nu det 50 000 kvm stora kvarteret i Stockholm City till en levande mötesplats med innovativa kontorskoncept i kombination med butiker, hotell, bostäder och restauranger. King kommer, vid inflyttning kunna samverka med bland andra Klarna, RaySearch, Arbetsgivarverket och det nya hotellet som öppnas av Nobiskoncernen.

För mer information kontakta:
Lars Markgren, Vd, King, lars@king.com.
Markus Pfister, Fastighetschef Kontor,
markus.pfister@diligentia.se, 08-573 657 10.
Katarina Noré, Kommunikations- och marknadschef,
katarina.nore@diligentia.se, 08-573 655 90.

Högupplösta bilder på Markus Pfister, en legomodell av kvarteret samt arkitektbilder på det framtida Sveavägen 44 finns i Diligentias pressrum på Mynewsdesk: http://www.mynewsdesk.com/se/diligentia/latest_media

Katarina Noré
Kommunikations- och marknadschef
________________________
Diligentia AB
katarina.nore@diligentia.se
www.diligentia.se

Diligentia äger, förvaltar och utvecklar fastigheter på ett sätt som bidrar till ett bättre samhälle. Bolagets kontor, köpcentrum, bostäder och samhällsfastigheter finns huvudsakligen i de tre storstadsregionerna. Vid årsskiftet 2012/2013 bestod portföljen av 109 fastigheter till ett värde av nära 30 miljarder kronor och med en uthyrbar yta om drygt 1,1 miljoner kvadratmeter. 140 medarbetare har uppdraget att leverera en långsiktigt stabil totalavkastning med rimligt risktagande till ägaren Skandia Liv och dess 1,2 miljoner försäkringstagare. Välkommen till ett fastighetsbolag som gör skillnad! www.diligentia.se

Taggar:

Citat

- Vi tycker att det är otroligt kul att King valde oss och vårt enligt BREEAM hållbarhetsklassade hus. Det är en mycket intressant hyresgäst som bidrar till den kreativa miljön som vi skapar.
Markus Pfister
Över 60 procent av våra kontorsytor i fastigheten är redan kontrakterade och vi ser ingen avtrappning i uthyrningstakten. Nu återstår endast 12 000 kvadratmeter att hyra ut av Sveavägen 44 och det ser vi som en indikation på att det råder en god efterfrågan och många intressenter.
Markus Pfister