Med anledning av Balders bud på Diligentia lämnas följande kommentar

Report this content

Med anledning av Balders bud på Diligentia lämnas följande kommentar: Balders styrelse har den 14 februari 2000 offentliggjort ett erbjudande till Diligentias aktieägare att mot vederlag huvudsakligen i form av Balder-aktier överlåta sina Diligentia-aktier till Balder. Erbjudandet avses att underställas Balders aktieägare vid en extra bolagsstämma den 6 mars 2000. Samtidigt kan konstateras att Drott den 9 februari 2000 offentliggjort ett kontanterbjudande till Balders aktieägare. Kursen på Balder-aktien under senare tid avspeglar Drotts erbjudande. In till dess att Balders extra bolagsstämma beslutat i frågan om förslaget från Balders styrelse samt att det står klart huruvida Drotts erbjudande genomförs eller ej, har Diligentias styrelse ingen möjlighet att ta ställning till Balders styrelses erbjudande i förhållande till det av Castellum tidigare offentliggjorda erbjudandet. Stockholm den 14 februari 2000 Diligentia AB (publ) Styrelsen Diligentia är ett av Sveriges största fastighetsbolag. Det bokförda värdet av koncernens svenska fastighetstillgångar uppgick den 30 september 1999 till 10 390 Mkr. Utlandsfastigheternas bokförda värde uppgick till 557 Mkr. Diligentias övergripande strategi är att koncentrera och utveckla sin verksamhet på utvalda delmarknader i Stockholm, Göteborg och Öresundsregionen. Diligentia är noterat på A-listan vid Stockholms Fondbörs. Kontaktpersoner: Anders Rydin, Styrelseordförande Diligentia AB tel: 08-763 82 09, 0708-33 62 90, e-post: anders.rydin@enskilda.se Mats Cederholm, VD och koncernchef Diligentia AB tel: 08-5875 8110, 070-426 8110, e-post: mats.cederholm@diligentia.se Göran O. Westerberg, Informationsdirektör/Investor Relations tel: 08-5875 8120, 070-426 8120, e-post: goran.westerberg@diligentia.se Internetadress: www.diligentia.se, e-post: diligentia@diligentia.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/02/14/20000214BIT00820/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/02/14/20000214BIT00820/bit0002.pdf