Dimension Data, Vodafone och Nokia i samarbete: Maximal mobilitet

Dimension Data, Vodafone och Nokia i samarbete: Maximal mobilitet Dimension Data, Vodafone och Nokia lanserar i höst en tjänst som erbjuder mobil åtkomst till företagets nätverk. På ett kostnadseffektivt sätt får kunder och medarbetare tillgång till företagets affärsinformation. Tjänsten säkerställer kommunikation mellan mobila enheter och interna system som e-post, kalender, intra/extranet och andra webbtjänster. Det är i princip frågan om att använda sin mobiltelefon för att kommunicera med befintliga interna system. Vodafone är bärare av den mobila uppkopplingen och Nokia levererar den aktiva enheten NOBS - Nokia One Business Server. Dimension Data ansvarar för integrationen av NOBS i det existerande nätverket hos kundföretaget. Lösningen är säker både för in- och utgående trafik mellan interna system och mobiltelefoner. - Vi vill öka intresset för mobila datadrivna tjänster över telefonnätet, säger Mikael Wennberg Vodafone i Malmö. Ett sätt är att erbjuda en slagkraftig lösning för de företag som vill öka mobiliteten hos medarbetare som är beroende av företagets intranät. Lösningen måste vara både säker och kostnadseffektiv. Därför har vi valt att samarbeta med två företag, Nokia och Dimension Data som är ledande inom sina respektive områden. All information från NOBS till medarbetarnas mobiltelefoner komprimeras och krypteras. Skulle ett intrång ske i trafiken skyddas alltså innehållet. Tack vara att informationen är komprimerad erbjuds också en snabb överföring av informationen. NOBS känner igen den terminal - mobiltelefon - som ringer upp. Det betyder att informationen presenteras på ett optimalt sätt som passar just den terminaltypen, oberoende av terminaltillverkare. - Det är ett stort förtroende att få ansvara för integrationen av detta. Vi är glada att Vodafone och Nokia vände sig till oss. Starka spelare garanterar bra service till slutkunden, säger Mats Hagberg chef affärsområde Säkerhet Dimension Data. På ett säkert sätt kommer nu kunderna att kostnadseffektivt kunna öka mobiliteten på de medarbetare man så önskar. Tjänsten lanseras hösten 2004. Dimension Data ansvarar för installation och integration av lösningen hos kundföretaget. För mer information kontakta: Mats Hagberg, Chef affärsområde Säkerhet, Dimension Data Sverige Tfn: +46 8 587450 54, mobil: +46 708 44 50 54, mats.hagberg@eu.didata.com Mikael Wennberg, Vodafone, Malmö Tfn: +46 40 630 17 09, mobil +46 708 33 17 09, mikael.wennberg@vodafone.se Patrick Winbäck, Nokia Mobil +46 709 93 83 89, patrick.winback@nokia.com Dimension Data är en ledande global aktör inom nätverksintegration och tillhörande tjänster. Våra främsta affärsområden är IP-telefoni, säkerhet, bredband samt drift och övervakning. Företaget har egna kontor i mer än 30 länder och cirka 8000 anställda. Dimension Datas unika kunskap inom integration av applikationer i nätverk skapar förutsättningar att leverera optimala nätverkslösningar. Dimension Data är noterat vid Londonbörsen. Företaget etablerades i Sverige 1988 och har egna kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/10/20040609BIT20770/wkr0006.pdf pdf