Dimension Data levererar nätverk till Sahlgrenska Universitetssjukhuset Mölndal

Säker driftmiljö kritisk faktor inom akutsjukvården Dimension Data levererar nätverk till Sahlgrenska Universitetssjukhuset Mölndal Det globala nätverksföretaget Dimension Data har fått i uppdrag att leverera nytt nätverk till Sahlgrenska Universitetssjukhuset Mölndal, SU/Mölndal. Avtalet omfattar installation av nätverket. Inom modern sjukvård ställs mycket höga krav på säkra, pålitliga och flexibla nätverkslösningar. Syftet med investeringen är att ersätta olika typer av gammal utrustning med en modern och homogen IT-lösning. Så gott som samtliga yrkesgrupper är på olika nivåer beroende av att nätverket fungerar. SU/Mölndal ansvarar för all ögonkirurgi inom Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Sjukhuset utgör en mycket viktig länk i sjukvårdskedjan i Göteborgsregionen med en fullständig akutmottagning och en stor andel planerade operationer. SU/Mölndal har nära 500 vårdplatser och lägger in 9 000 patienter per år. Det nätverk som Dimension Data installerar vid SU/Mölndal levereras av Extreme Networks som är ledande inom avancerade nätverksprodukter. SU/Mölndal önskar en säker driftmiljö, enkel felsökning och ett nätverk som klarar framtida applikationskrav. - Med vårt nya datanätverk klarar vi att möta alla krav våra system har idag, säger Stefan Holmberg, sektionschef och ansvarig för nät och kommunikation vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset. IT-stödet ska fungera både för patientrelaterade system och administrativa system. Vi valde Dimension Data för att vi uppfattar dem som en trygg och pålitlig leverantör. Den lösning som SU/Mölndal har valt är skalbar och kommer att kunna möta allt större krav från vårdsidan. Nätverket har 2 700 anslutningsportar och innehåller en rad tekniskt avancerade lösningar som ger stor flexibilitet vid framtida utbyggnader och förändringar. Ett exempel är att systemet är väl anpassat för att hantera IP-telefoni. Systemets Layer 3 lösning ger enkelt möjlighet att prioritera inom nätverket så att tillgängligheten garanteras också vid mycket stora trafikvolymer. - IT-säkerhet i betydelsen pålitliga nätverk med hög tillgänglighet har länge betraktats som affärskritiska inom näringslivet, säger Mats Germundsson General Manager Dimension Data Sverige. Uppdraget för SU/Mölndal visar på en positiv trend för oss, nämligen att allt fler offentliga beställare med viktiga funktioner i samhället prioriterar IT- stödets tillgänglighet allt högre. Enligt avtalet med SU/Mölndal kommer Dimension Data att svara för installation av nätverket de närmaste tre åren. Serviceavtalen kan gälla tjänster för inställelse, fjärruppkoppling, utbyte, programuppdateringar och telefonsupport. För mer information kontakta: Mats Germundsson, General Manager Dimension Data Sverige Tel: +46 8 587 450 11, mobil: +46 70 84 450 11, mats.germundsson@eu.didata.com Kristina Gunnarson, Informationsansvarig Dimension Data Sverige Tel: +46 8 587 450 12, mobil: +46 70 84 450 12, kristina.gunnarson@eu.didata.com Stefan Holmberg, sektionschef, ansvarig nät och kommunikation, SU/Mölndal Tfn: +46 31 34 91 000, mobil: +46 703 15 15 95, stefan.holmberg@vgregion.se Dimension Data är en ledande global aktör inom nätverksintegration och interaktiv e-handel. Företaget har egna kontor i mer än 30 länder och har cirka 10 000 anställda. Dimension Datas unika kunskap inom integration av applikationer i nätverk skapar förutsättningar att leverera optimala nätverkslösningar. Dimension Data är noterat vid Londonbörsen. Företaget etablerades i Sverige 1988 och sysselsätter drygt 50 personer vid kontoren i Stockholm, Malmö, Mora och Kalmar. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/16/20020515BIT01520/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/16/20020515BIT01520/wkr0002.pdf