Marks kommun satsar på mobil rapportering för lärare

Kommunernas lokala IT-nätverk anpassas till rörliga yrkesgrupper Marks kommun satsar på mobil rapportering för lärare Dimension Data har tillsammans med Marks kommun skapat ett enkelt och säkert system för kommunens cirka 1 500 lärare när de ska rapportera sin arbetstid via Internet. Bakgrunden är kommunens beslut att alla yrkesgrupper själva ska rapportera in avvikelser från full lön vid till exempel sjukdom, ledighet eller extra timmar. Dimension Datas lösning erbjuder ett skalbart system som inte kräver nedladdning av programvara eller konfigurering av lärarnas datorer. I vanliga fall brukar rörliga yrkesgrupper som till exempel lärare, vårdpersonal och socialtjänstemän delvis ställas utanför datoriseringen. De rörliga yrkesgrupperna fortsätter att rapportera på vanligt papper medan administrativ personal går över till IT. Men Marks kommun beslutade sig för att bryta den trenden när kommunstyrelsen fattade beslut om källrapportering. - Vi insåg redan från början att det enda sättet att nå alla lärare var via Internet. Många av dem rapporterar hemifrån och är de på skolan så hjälper inte det eftersom skolornas IT-system oftast ligger på andra nätverk än kommunens administrativa system, säger Richard Lindström, IT- chef i Marks kommun. Dimension Data har lyckats lösa problemet på ett utmärkt sätt där lärarna rapporterar via Internet till kommunens nätverk utan att komma åt mer information än sin egen applikation tidrapporteringen. Lösningen är rent webbaserad och det krävs ingen nedladdning av programvara eller konfigurering av lärarnas datorer och det går lika bra att använda stationär dator som bärbar dator. Med hjälp av ett enkelt instruktionsmaterial kan lärarna sköta rapporteringen helt på egen hand. Förutom lärarkåren kommer i nuläget ett par hundra av kommunens administrativa personal att använda sig av systemet när de befinner sig utanför kontoret. - Uppdraget för Marks kommun är banbrytande och extra tillfredsställande eftersom vi skapar kundnytta genom att ta ett helhetsansvar och inte bara fokusera på teknik, säger P-O Nordqvist, kundansvarig på Dimension Data. Efter hand kan kommunen välja att koppla på allt fler funktioner för att effektivisera de administrativa systemen. Marks kommun har testat systemet med ett fåtal användare under ett par månader med gott resultat. Dimension Data har använt programvaror från bland annat det svenska säkerhetsföretaget Lemon Planet och lösningen innebär att man inte har behövt tumma på säkerhetsnivån. Från och med mars månad används systemet fullt ut. För mer information kontakta: Mats Germundsson, General Manager Dimension Data Sverige Tfn +46 8 587 450 11, mobil +46 70 844 50 11, mats.germundsson@eu.didata.com P-O Nordqvist, kundansvarig Dimension Data Sverige Tfn +46 8 587 450 43, mobil: +46 70 844 50 43, per- olov.nordqvist@eu.didata.com Richard Lindström, IT-chef Marks kommun Tfn +46 320 170 42, mobil +46 705 53 02 86, it-chef@mark.se Dimension Data är en ledande global aktör inom nätverksintegration och tillhörande tjänster. Företaget har egna kontor i mer än 30 länder och cirka 9 500 anställda. Dimension Datas unika kunskap inom integration av applikationer i nätverk skapar förutsättningar att leverera optimala nätverkslösningar. Dimension Data är noterat vid Londonbörsen. Företaget etablerades i Sverige 1988 och har egna kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Mora och Kalmar. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/29/20030129BIT00710/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/29/20030129BIT00710/wkr0002.pdf