Dimension etablerar sig i Norge

Report this content

Dimension etablerar sig i Norge Dimension är ett ledande nordiskt integrationsföretag som levererar avancerade serverlösningar för affärsverksamhet på Internet. Nu öppnar Dimension kontor i Oslo för att erbjuda snabba, tillgängliga och skalbara lösningar för den digitala ekonomin. Dimension bygger lösningar för IT-infrastruktur inom till exempel Internet/intranät, e-handel, e-banking, affärssystem och mobil telekom. Systemen är affärskritiska med höga krav på tillgänglighet och tillförlitlighet. En annan viktig egenskap hos affärsverksamheter i den nya Internet-ekonomin är att verksamheten kan växa snabbt och gå från lokal till global närvaro. Då är skalbarheten helt avgörande för att kunna expandera utan att systemet - och därmed företaget - bryter samman. - Den norska marknaden saknar integratörer med uttalat fokus. Dimension Norway ska vara ett kompetent företag med fokus på den digitala ekonomin. Timingen för att etablera ett företag med Dimensions profil är perfekt, säger Per Rune Iversen, vd för Dimension Norway. Han tillägger att den norska oljebaserade ekonomin blir ett viktigt extra ben att stå på när Dimension planerar sin notering vid Stockholmsbörsen under året. Dimension är ett företag i kraftig tillväxt som drivs av utvecklingen inom Internet, mobil telekom och finanssektorn. Företaget växer med cirka 60% per år och har alltid visat vinst sedan starten 1988. Genom åren har Dimension genomfört ett stort antal projekt hos välrenommerade företag som Telia, Ericsson, Aftonbladet/Schibsted, Föreningssparbanken och SAAB. Bland de företag i den nya ekonomin som har hela sin affärsverksamhet på Internet och litar till Dimension kan nämnas DoBeDo, Bokus och Dressmart. * * * Om Dimension Dimension är systemintegratörer som levererar affärskritiska serverlösningar för elektronisk affärsverksamhet genom att designa, bygga och driftsätta IT-system som kräver integration av data. Lösningarna innefattar infrastruktur för Internet/intranät, e-handel, e-banking och affärssystem. Kundlistan innefattar Telia, Ericsson, Aftonbladet, Bokus, Föreningssparbanken, Saab, Dressmart, Spar och Dobedo. Företaget grundades 1988 och ingår i Bure-koncernen, affärsområde IT. Huvudkontoret ligger i Stockholm med regionkontor i Göteborg, Lund, Karlskrona, Linköping och Sundsvall samt i Oslo. Antalet anställda uppgår till 150 och de senaste fyra åren har omsättningen ökat med 51% per år i genomsnitt. 1999 omsatte Dimension 770 MSEK och vinsten uppgick till 76 MSEK. För ytterligare information vänligen kontakta: Sven Uthorn Per Iversen koncernchef vd Dimension Norge Dimension Dimension Norway AS 08 - 445 24 32 +47 - 23 17 24 40 sven.uthorn@dimension.se per.iversen@dimension.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/04/17/20000417BIT00360/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/04/17/20000417BIT00360/bit0002.pdf