Dimension och Brunswick Direct öppnar den globala tillväxtmarknaden för privata investerare Brunswick Directs system för global aktiehandel i tillväxtföretag krävde en infrastruktur med hög kapacitet och tillgänglighet. Därför vände man sig till Dimension som har designat och implementerat infrastrukturen bakom systemet. Öhman Fondkommission och Brunswickgruppen har i det gemensamma bolaget Brunswick Direct öppnat världens första mäklartjänst med fokus på tillväxtmarknader. Via webbportalen kan europeiska privatinvesterare handla med enskilda värdepapper på börser i Östeuropa, Turkiet, Israel, Sydafrika och Sydamerika. "Brunswick Direct tillhör de nya företag där den elektroniska marknadsplatsen utgör företagets hela affär och IT-systemen därför måste fungera 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan, och också klara en snabb uppskalning när antalet användare ökar. Genom vår erfarenhet och kompetens kring avancerade infrastrukturlösningar har vi kunnat möta de extremt högt ställda kraven på tillgänglighet och skalbarhet", säger Sven Uthorn, VD, Dimension. IT-infrastrukturen är utvecklad för att kunna serva ett snabbt växande europeiskt kundsegment med transaktioner och information från hela världen, dygnet runt. "I dagarna öppnades sajten för en bredare publik efter flera månader av tester. Intresset är mycket stort och nya kunder ansluter sig i snabb takt. Med Dimensions lösning kan vi hantera det kraftigt ökande antalet användare och snabbt och säkert serva dessa", säger Sam Giertz, CTO, Brunswick Direct. I projektet har Dimension samarbetat med Razorfish och lösningen är baserad på teknologi från bland andra Sun Microsystems, Hitachi och BroadVision. För ytterligare information kontakta: Sven Uthorn, VD, Dimension Tel 08-445 24 00 Mobil 0709-31 00 03 E-post sven.uthorn@dimension.se Om Dimension Dimension är ett svenskt IT-företag som designar, utvecklar och implementerar de affärskritiska system som utgör grunden i kundernas IT-infrastruktur. Som integratör tillhandahåller Dimension lösningar som säkerställer att kunden kan möta den digitala ekonomins krav på snabbhet, tillgänglighet, säkerhet och skalbarhet. Exempel på lösningar är avancerade server- och datalagringslösningar för e-handelssystem, e-banking, Internet/intranät och affärssystem. Kunderna finns främst inom telekom, Internet, media, bank & finans, industri och offentlig förvaltning. 1999 omsatte Dimension 770 Mkr och hade ett resultat efter finansnetto på 76 Mkr. Företaget har drygt 160 anställda på sex kontor i Sverige och ett i Norge, huvudkontoret finns i Stockholm. Dimension ingår i Bure-koncernens IT-investeringar. Förberedelser pågår för en notering av Dimensions aktie på OM Stockholmsbörsen under fjärde kvartalet 2000. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/09/01/20000901BIT00450/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/09/01/20000901BIT00450/bit0002.pdf