Fortsatt stark organisk tillväxt med bibehållet gott resultat

Dimension delårsrapport januari - juni 2000: Fortsatt stark organisk tillväxt med bibehållet gott resultat Årets första sex månader för Dimensionkoncernen kännetecknas av en fortsatt stark organisk tillväxt med bibehållet gott resultat. Omsättningen uppgick till 670 Mkr (334), en fördubbling jämfört med första halvåret 1999. Resultatet efter finansiella poster uppgick till 50,5 Mkr (33,6), en ökning med 50 procent. "Det är glädjande att konstatera att det första halvåret har varit mycket framgångsrikt. Det är resultatet av en målmedveten fokusering på vår kärnverksamhet, lösningar för IT-infrastruktur, samt en marknad i fortsatt stark utveckling, driven främst av den Internetrelaterade ekonomin. Att det går bra för Dimension visar sig bland annat i att vi växer snabbare än marknaden", säger Sven Uthorn, VD Dimension. Under perioden har ett flertal viktiga affärer genomförts, med bland andra Telia, WirelessCar, Ericsson samt Brunswick. Ett nytt verksamhetsområde, Professional Services, har bildats i syfte att förstärka positionen inom området IT-tjänster. Satsningen på lösningar för SAN (Storage Area Networks) har fortsatt. Dimensions dotterbolag Next, vilket startades i oktober 1999, har utvecklats mycket positivt och starkt bidragit till koncernens framgångsrika första halvår. Styrelsen har förstärkts med Lars Idermark och Johan de Verdier. Delårsrapporten i sin helhet finns på www.bit.se samt på www.dimension.se ___________________________________________________________________________ För ytterligare information kontakta: Sven Uthorn, VD Dimension Tel 08-445 24 32 Mobil 070-931 00 03 e-post sven.uthorn@dimension.se Om Dimension Dimension är ett svenskt IT-företag som designar, utvecklar och implementerar de affärskritiska system som utgör grunden i kundernas IT-infrastruktur. Som integratör tillhandahåller Dimension lösningar som säkerställer att kunden kan möta den digitala ekonomins krav på snabbhet, tillgänglighet, säkerhet och skalbarhet. Exempel på lösningar är avancerade server- och datalagringslösningar för e-handelssystem, e-banking, Internet/intranät och affärssystem. Kunderna finns främst inom telekom, Internet, media, bank & finans, industri och offentlig förvaltning. 1999 omsatte Dimension 770 Mkr och hade ett resultat efter finansnetto på 76 Mkr. Företaget har drygt 160 anställda på sex kontor i Sverige och ett i Norge, huvudkontoret finns i Stockholm. Dimension ingår i Bure-koncernens IT-investeringar. Förberedelser pågår för en notering av Dimensions aktie på OM Stockholmsbörsen under fjärde kvartalet 2000. Tidpunkter för ekonomisk information Delårsrapport nio månader publiceras 30 oktober 2000 Bokslutskommuniké 2000 publiceras 21 februari 2001 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/08/17/20000817BIT00740/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/08/17/20000817BIT00740/bit0002.pdf