Kompetens viktigare än pris vid köp av IT-tjänster

Kompetens viktigare än pris vid köp av IT-tjänster Åtta av tio IT-chefer på svenska storföretag anser att kompetens är viktigare än pris och helhetsansvar vid köp av IT-tjänster. Samtidigt anser 6 av 10 att priset är avgörande vid köp av IT-utrustning. Det visar infrastrukturkonsulten Dimensions senaste undersökning om hur företag skiljer på upphandlingar av produkter respektive tjänster. Undersökningen visar också att pris är viktigare än brett produktutbud. Endast 16 procent av IT-cheferna tycker att ett brett produktutbud är viktigt mot 57 procent som anser att priset på produkterna går före allt. Bilden är splittrad huruvida IT-cheferna vill göra separata upphandlingar för produkter och tjänster. 35 procent tror på separata upphandlingar medan 54 procent kommer att fortsätta göra gemensamma upphandlingar av tjänster och produkter. - Inställningen kring IT-inköp har förändrats jämfört med för ett och ett halvt år sedan. Då skulle 81 procent av IT-cheferna gå mot färre leverantörer som skulle ta ett totalansvar. Idag är det tvärt om. IT- köparna fokuserar på spetskompetens vid köp av konsulttjänster samtidigt som man köper produkter till lägsta pris, kommenterar Magnus Hansen, marknadschef på Dimension. För ytterligare information kontakta: Magnus Hansen, marknadschef på Dimension, tel: 08-505 831 25, e-post magnus.hansen@dimension.se För sammanställt resultat kontakta: Axel Lagerbielke, Bite; tel: +46 8 58 70 58 41, e-post: axel@bitepr.se Om Dimensions IT-panel För att få en bättre känsla för hur IT-chefer på svenska storföretag resonerar om framtiden, IT-branschen och marknaden har Dimension satt ihop en egen IT-panel bestående av ett antal utvalda kunder. Svaren är helt anonyma och Dimension presenterar endast ett sammanställt resultat av undersökningarna. Denna undersökning är baserad på 68 svar från IT- chefer på svenska storföretag. För mer information om Dimensions IT- panel, kontakta Magnus Hansen, marknadschef på Dimension, tel: 08-505 831 25, e-post magnus.hansen@dimension.se Om Dimension Dimension är integratör av affärskritisk IT-infrastruktur. Bolagets kärnverksamhet omfattar design, integration och support av avancerade server-, datalagrings- och säkerhetslösningar. En viktig del av erbjudandet utgörs av konsulttjänster kring behörighet och katalogtjänster samt integration av tillämpningar åt telekomindustrin. Dimensions erbjudande grundar sig på en ledande kompetens och erfarenhet av IT-infrastruktur samt långsiktiga samarbeten med ledande systemleverantörer. Koncernen har cirka 200 medarbetare och är verksam i Sverige, Danmark, Lettland och Litauen. Huvudkontoret ligger i Bromma, Stockholm. Dimensionaktien är noterad på Stockholmsbörsens O-lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/08/20031008BIT00040/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/08/20031008BIT00040/wkr0002.pdf