Interaktiva speglar ska hjälpa familjer i Sverige att våga vara sig själva i hemmet

Report this content

Nära 7 av 10 föräldrar i Sverige (69 procent) önskar att det vore lättare att prata med sina barn och nästan lika många (62 procent) vill också ta sig mer tid för att prata med barnen. Det visar en färsk TNS Sifo-undersökning från Dina Försäkringar. Dina Försäkringar lyfter frågan om kommunikation i hemmet - genom en interaktiv badrumsspegel som ska få fler familjer att börja prata med varandra på hemmaplan.

Den nya Sifo-undersökningen visar också att mer än hälften av de tillfrågade (63 procent) tror att deras familjerelationer skulle bli bättre om de tog sig mer tid för samtal. Med initiativet ’badrumsbekännelser’ vill Dina Försäkringar hjälpa alla familjemedlemmar att mötas i sina olikheter så att alla individer ska kunna vara sig själva och känna trygghet i hemmet. Därför har man utvecklat en interaktiv badrumsspegel som ska hjälpa familjemedlemmar att våga ta upp saker man annars inte gör. Via en hemsida kan allmänheten följa projektet i realtid, tillsammans med en relationsexpert.

Under hösten når Sverige en ny milstolpe då vi beräknas bli tio miljoner invånare. I ett land i ständig förändring blir det extra viktigt att kunna vara sig själv med alla sina olika jag, inte minst på hemmaplan. Med vårt experiment låter vi folk öva på att stå upp för sina egna känslor, åsikter och önskemål. Vi vill lyfta vikten av att prata mer med varandra hemma, så att vi kan känna oss trygga och må bra. Hemmet är den plats där man ska kunna vara sig själv, säger Paula Fagerlund, Kommunikation och webbchef på Dina Försäkringar.

Dina Försäkringar kommer att placera interaktiva badrumsspeglar hemma hos fem utvalda familjer runt om i landet. Familjemedlemmarna kan var och en berätta saker för spegeln som andra familjemedlemmar inte känner till, vad de tänker på eller hur de mår. Via en hemsida kan nu allmänheten följa experimenten tillsammans med en relationsexpert som ger tips och råd till deltagarna om kommunikation.

Kommunikation är den viktigaste grundpelaren i alla relationer. Djupare samtal mellan personer som bor under samma tak är en förutsättningarna för att kunna känna sig trygg i sitt hem. Om vi tar oss mer tid till att prata med varandra i vardagen kan vi skapa en bättre förståelse för varandras olikheter och komma varandra närmre, säger relationsexperten Jacqueline Joo.

Här kan du följa spegelexperimentet: www.badrumsbekannelser.se

Ladda hem koden för att bygga en egen interaktiv spegel: www.badrumsbekannelser.se/speglarna

För mer information kontakta:
Paula Fagerlund, kommunikation och webbchef, Dina Försäkringar
Telefon: 08 51 80 39 93
E-post: paula.fagerlund@dina.se

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Undersökningen genomfördes av TNS Sifo på uppdrag av Dina Försäkringar. Under perioden 19 - 27 maj 2016 har sammanlagt 1042 intervjuer via internet genomförts bland män och kvinnor 15-79 år i Sverige med hemmavarande barn under 18 år.

Om Dina Försäkringar
Vi är 13 försäkringsbolag runt om i Sverige som samverkar under det gemensamma varumärket Dina Försäkringar. Vi finns på över 50 platser i landet, från Lund i söder till Luleå i norr. Med anor sedan 1768 har vi på Dina Försäkringar erfarenhet av att försäkra det du bryr dig om och att hjälpa dig att göra vardagen tryggare.

Taggar: