Nästan varannan ung slarvar med riskbedömningen - Nytt spel ska hjälpa unga bli bättre på att bedöma riskerna i vardagen

Report this content

Nästan varannan person (45 procent) i åldern 15-24 år tänker sällan eller aldrig på risken att en olycka* ska inträffa i vardagen. Det visar en ny undersökning ifrån Dina Försäkringar, genomförd utav undersökningsföretaget YouGov. Var tredje i åldern 15-24 år (32 procent) tycker dessutom att det är krångligt att bedöma risken att en olycka ska inträffa. Nu lanserar Dina Försäkringar webbappen Dina Risker, för att hjälpa unga att bli bättre på riskbedömning.

– Som försäkringsbolag är riskbedömningar vår hemmaplan men vi vet också hur svårt det kan vara för den enskilde individen, och inte minst när man är yngre. Med Dina Risker vill vi utmana unga att sätta den egna riskbedömningsförmågan på prov, samtidigt som man får lära sig lite mer om risker i vardagen, säger Paula Fagerlund, Kommunikations- och webbchef, på Dina Försäkring AB.

Dina Risker är en webbapp och ett spel, som utmanar användarens riskbedömningsförmåga under tidspress. Två händelser ställs mot varandra, och användaren ska, inom loppet av några sekunder, bedöma vilken av de två händelserna som har störst risk att inträffa.

– Vuxna och ungdomar fungerar helt olika när det gäller hur vi tar spontana beslut i olika vardagssituationer. När puberteten kommer ökar risktagandet och kicksökandet, särskilt när kompisar är med. Ungdomar och unga vuxna tar betydligt fler risker än vuxna. Personer under 25 dricker mer, röker mer, är våldsammare, mer kriminella och oftare i bilolyckor än personer över 25 år.  Ungdomar kan känna till risker lika väl som vuxna men de struntar i riskerna på ett helt annat sätt. Vilket är skälet till att en del exempelvis älskar att köra moped alldeles för fort, säger Oskar Henrikson, leg. Psykolog.

*Med olycka menas här främst vardagsrelaterade olyckor såsom att halka när det är halt ute, tappa plånboken osv.

Om Dina Risker: Dina Risker är en webbapplikation som går att använda både i dator, mobil och på surfplatta.
Du hittar Dina Risker här:

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 29 april - 4 maj 2015 har sammanlagt 1004 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 15-74 år i Sverige.

För mer information kontakta:

Paula Fagerlund, kommunikations- och webbchef, Dina Försäkring AB

Telefon: 08 51 80 39 93

E-post: paula.fagerlund@dina.se

Om Dina Försäkringar

Vi är 13 försäkringsbolag runt om i Sverige som samverkar under det gemensamma varumärket Dina Försäkringar. Vi finns på över 50 platser i landet, från Lund i söder till Luleå i norr. Med anor sedan 1768 har vi på Dina Försäkringar erfarenhet av att försäkra det du bryr dig om och att hjälpa dig att göra vardagen tryggare.

Taggar: