Tre av fyra har inte läst villkoren i sin hemförsäkring

Report this content

En SIFO-undersökning som utförts på uppdrag av Dina Försäkringar visar att 76 procent av de stora försäkringsbolagens kunder inte har läst igenom villkoren i sin hemförsäkring. 60 procent tycker att villkoren är krångliga eller ganska krångliga och 63 procent tycker att det är krångligt att jämföra de stora hemförsäkringsbolagen med varandra.

- De stora försäkringsbolagen uppfattas som krångliga av sina kunder och där har också vi en läxa att göra. Villkoren måste göras enkla och lättförståeliga, annars är risken att man har en felaktig bild av hur det egna skyddet ser ut om något oväntat inträffar. Vårt mål är att ta marknadsandelar genom att göra oss förståeliga och att fortsätta att vara närvarande, säger Gunilla Svensson, vd för Dina Försäkring AB.

Nära en tredjedel, eller 29 procent, tror att det skulle vara svårt att få rätt gentemot sitt försäkringsbolag om någon skada uppstår i hemmet. Siffrorna till trots, har 56 procent förtroende för hur hemförsäkringsbolaget agerar om det uppstår skada i ens hem.

- Det är intressant och visar vilket komplicerat förhållande vi svenskar har till vårt försäkringsbolag. Man tycker att det är krångligt att välja mellan bolagen, man läser inte försäkringsvillkoren, man tror att det är svårt att få ersättning, men man är trygg i just sitt val, säger Gunilla Svensson.

Dina Försäkringar, som består av 16 lokala försäkringsbolag med kontor på nära 80 platser över hela landet, vill lyfta svenskarnas kluvna inställning till sina försäkringsbolag och lyfta vikten av lokal närvaro.

- Alla branscher går mot att förenkla för sina kunder i allt större utsträckning. Som försäkringsbolag måste vi gå samma väg, säger Gunilla Svensson.

Undersökningen genomfördes av Sifo på uppdrag av Dina Försäkringar, bland 1000 hemförsäkringskunder i Sverige, män och kvinnor i åldrarna 16 år och uppåt, under oktober 2013.

För mer information kontakta:
Paula Fagerlund
, Kommunikations- och webbchef Dina Försäkring AB.
E-post: paula.fagerlund@dina.se

Vi är sexton försäkringsbolag runt om i Sverige som samverkar under det gemensamma varumärket Dina Försäkringar. Vi finns på nära åttio platser i landet, från Lund i söder till Luleå i norr. Med anor sedan 1768 har vi på Dina Försäkringar erfarenhet av att försäkra det du bryr dig om och att hjälpa dig att göra vardagen tryggare. Dina Försäkringar är landets sjätte största sakförsäkringsgivare och vi har Sveriges nöjdaste kunder. Ledorden för vår verksamhet är att vi ska vara Nära, Nytänkande och Engagerade. Läs mer på www.dina.se och på www.facebook.com/dinaforsakringar.

Taggar: