Nyhetsbyrån Direkt satsar ännu hårdare på Norden

Report this content

Nyhetsbyrån Direkt breddar sin bevakning ytterligare av nordiska företag och marknader i samband med OMX lansering av den nya nordiska listan. Direkt stärker därmed sin position som den mest heltäckande finansiella nyhetstjänsten i Norden.

”Vi har under flera år systematiskt byggt ut våra tjänster vad gäller nyhetsbevakning, prognosinsamlingar och finansiell data. Det innebär att vi i dag ligger långt framme och att vi lätt kan bygga vidare när en gemensam nordisk marknad växer fram”, säger Martin Gerentz, vd för Nyhetsbyrån Direkt. Nyhetsbyrån Direkts svenskspråkiga nyhetsbevakning breddas initialt till att täcka den nordiska listans Large Cap-bolag. Därutöver bevakas mindre bolag i branscher av särskilt intresse för Direkts kunder. Vad gäller svenska bolag täcker bevakningen som tidigare bolag ned till småbolagsnivå. Nyhetsbyrån Direkt startade 1988 och blev snabbt den ledande finansiella nyhetstjänsten en modell för efterföljare. De senaste tio åren har Nyhetsbyrån Direkt valts till bästa finansiella nyhetsbyrå av analytiker och förvaltare i Sverige.* Under 2005 etablerade Nyhetsbyrån Direkt även en nyhetsredaktion i Danmark. SME Direkt är Nordens ledande prognostjänst med samtliga ledande nordiska bolag under bevakning. SME Direkts tjänst täcker bolag med drygt 80 procent av det totala börsvärdet på OMX nordiska lista. Därutöver erbjuds konsensussiffror även för makroekonomiska siffror. Findata Direkt är den mest heltäckande databasen för finansiell data på nordisk basis. Med Findata som bas har Nyhetsbyrån Direkt även kunnat bygga upp Nordens största indexverksamhet. Ytterligare en tjänst är Direkt Investor Services (DIS) med omfattande fakta om nordiska bolag, inklusive bolagsbeskrivningar, finansiell historik, företagshändelser och kalenderinformation.