Vinstökning på 20 procent i börsbolagen år 2004 sme direkt

Report this content

VINSTÖKNING PÅ 20 PROCENT I BÖRSBOLAGEN ÅR 2004 - SME DIREKT Vinsterna i de 50 största börsbolagen väntas stiga med drygt 20 procent under år 2004, till 362 miljarder kronor exklusive reavinster och större omstruktureringskostnader. Det visar den första sammanställningen av analytikernas prognoser för 2004 från SME Direkt. I år bedöms bolagens vinster bli 240 miljarder, jämfört med 209 miljoner för år 2001. Analytikerna är mest positiva till utvecklingen bland telekomleverantörerna (Allgon, Ericsson och Nokia), där vinstökningen väntas bli 29 procent år 2004. I investeringsvarusektorn, där exempelvis ABB, Sandvik och Volvo ingår, väntas en positiv vinstutveckling på 24 procent år 2004. Vinstnivåerna inom branschen sällanköpsvaror, där bland andra Electrolux återfinns, väntas öka med 19 procent och inom IT-konsult & mjukvara öka med 20 procent. Inom hälsosjukvård väntas vinsterna stiga med 15 procent under år 2004. "Analytikerna räknar med att konjunkturen globalt tar fart igen, vilket avspeglas i den framtida vinsttillväxten. Analytikernas förväntningar på bolagens vinsttillväxt år 2004 är dock lägre än år 2003. Det beror på att innevarande år är ett mellanår och att analytikerna därmed räknar med en högre vinsttillväxt under år 2003", säger Helena Effert, analyschef på SME Direkt. Mer information om SME Direkt kan lämnas av Helena Effert, telefon 070-536 59 45 eller Fredrik Johansson, telefon 08- 736 58 27. SME Direkt är en prognos- och analystjänst som sammanställer analytikernas prognoser från ett 70-tal prognosinstitut inom två huvudområden, resultatprognoser på nordiska börsbolag och prognoser på svenska makroekonomiska nyckeltal. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/31/20020531BIT00930/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/31/20020531BIT00930/wkr0002.pdf