Academic Award – uppsatstävling för ekonomistuderande med 50.000 kr i prissumma

Report this content

(2009-09-11) Uppsatstävlingen Academic Award instiftades av Direkthandelns förening (DF) för två år sedan för att öka kunskapen om direkthandel. Årets uppsatsämne är ”Entreprenörskap inom direkthandel”. Tävlingen är öppen för alla ekonom- eller nationalekonomi-studenter, lärare och forskare vid svenska universitet och högskolor.

Den svenska direkthandeln, omsätter mer än 3 miljarder kronor årligen och sysselsätter fler än 100 000 personer. DF:s medlemsföretag står tillsammans för 70 procent av direkthandelns omsättning i Sverige. Föreningar arbetar aktivt för att stärka direkthandelns position och som ett led att öka kännedomen om branschen instiftades uppsatstävlingen år 2007. Föreningens arbete har vunnit gehör internationellt och förra året delade Världsfederation för direkthandel, WFDSA ut pris till väl genomförda projekt som bidragit till att långsiktigt sprida kunskap och etablera nya relationer för branschen. Den svenska föreningen vann i sin kategori. FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR UPPSATSTÄVLINGEN För att delta i tävlingen måste uppsatsen minst motsvara en uppsats på C- eller D-nivå på tio poäng eller mer samt vara skriven under studieåret 2008-2009. – Intresset för uppsatstävlingen ökar varje år. Att prissumman dubblerats till 50.000 kronor har säkert bidragit en del till det ökade intresset. Vi har redan fått in ett flertal intressanta uppsatser, men välkomnar fler bidrag, säger Hans Henrik Ramel, ordförande i Direkthandelns Förening. Senast den 26 oktober ska bidragen vara inskickade.