Attitydundersökning belyser social miljardbransch i stark tillväxt

Report this content

En kartläggning av direkthandeln i Sverige visar att 70 % av befolkningen någon gång kommit i kontakt med direkthandel eller deltagit i hemparty. Över hälften har någon gång handlat av ett direkthandelsföretag. Numera finns det ett flertal företag med produkter som säljs och köps via direkthandel, till exempel hushållsartiklar, kosmetik, kläder och till och med sexleksaker. Branschen sysselsätter mer än 100 000 personer, omsätter 3,2 miljarder per år och tillväxten är på årsbasis 10 %.

Direkthandel eller hemförsäljning är försäljning vid personliga möten utanför traditionella försäljningsställen genom hempartyn, hembesök eller från person till person. Direkthandel sker alltid på annan plats än i butik. Den mest kända formen och sinnebilden av direkthandel är ”Tupperware-partyt”. Branschen har utvecklats starkt och numera karaktäriseras direkthandel av en mångfald produkter och varumärken. De vanligaste produkterna som köps via direkthandel är hushållsartiklar, kosmetik, kläder, tvätt- och rengöringsmedel, kryddor, kosttillskott och hemtrevnad. Undersökningen visar att svenskarna kommer i kontakt med direkthandel genom hempartyn eller genom att bli kontaktad av en försäljare i hemmet eller på arbetsplatsen. En överväldigande majoritet är positivt inställda till direkthandel eftersom man anser att det är socialt och trevligt, bekvämt, bra information och bra möjligheter att prova produkten innan köp. Nackdelen med direkthandel är att det emellanåt kan vara svårt att säga nej till att handla från någon man känner. Undersökningsföretaget YouGov har på Direkthandelns Förenings initiativ genomfört en undersökning i syfte att kartlägga attityder och beteenden inom direkthandeln. - Undersökningen visar att direkthandel är en distributionsform som är uppskattad av konsumenter och som ger stora möjligheter för entreprenörer att driva företag i både stor och liten omfattning, säger Hans Henrik Ramel, ordförande och VD i Direkthandelns Förening.