100 träningstillfällen per år ger 100 procent av kostnaden tillbaka

Det tränas mer än någonsin bland personalen hos DirektMedia. I början av förra året kompletterade man sin friskvårdssatsning med erbjudandet: ju mer du tränar – desto mer får du tillbaka i plånboken. En satsning som har resulterat i mer aktiva medarbetare men även bidragit till att den redan låga sjukfrånvaron kontinuerligt minskar. (2,36 procent under andra halvåret 2006).

– Vi har alltid satsat medvetet på friskvård i förebyggande syfte och ville komplettera vårt friskvårdsprogram med något extra. Vår sjukfrånvaro sjunker hela tiden och de tror jag till stor del kan härledas till 100/100-satsningen och aktiva medarbetare som mår bra, säger Lena Dahlbom HR-ansvarig på DirektMedia.

100/100-satsningen innebär att om man tränar 100 gånger på en anläggning under ett år får man 100 procent av kostnaden för träningskortet tillbaka. Tränar man 50 gånger får man 50 procent tillbaka. Detta är ett komplement till den traditionella friskvårdspeng som varje medarbetare på företaget har rätt till.

– Friskvård och välbefinnande på arbetet är för oss en viktig strategisk fråga. Insatserna värderas och följs upp kontinuerligt, säger Lena Dahlbom.

Utöver träning, friskvårdsaktiviteter och massage arbetar man dessutom medvetet med att ge samtliga anställda möjlighet till personlig utveckling. Bland annat görs kontinuerligt en utvärdering av den egna chefen utifrån en PMI-modell (plus-minus-intressant). Dessutom stimuleras samarbetet och vi-känslan tack vare interna utmaningar som gång- och trapptävlingar men även genom att företaget sponsrar startkostnaden för de anställda som vill medverka i Göteborgsvarvet och andra motionslopp.