Barncancerfonden får annonsutrymme för motsvarande 100 000 kronor

Över 250 personer var nyligen med och tävlade i LRF Medias branschtävling Mediaraketen. Det vinnande bidraget, som på ett fyndigt sätt skulle beskriva hur man kan attrahera nya kunder att prova LRF Medias tidskrifter, kom från DirektMedia och Katarina Stenwreth. Vinsten – annonsutrymme för 100 000 kronor i valfria titlar hos LRF Media – skänker DirektMedia till Barncancerfonden.

– Det kändes självklart för oss att skänka vinsten till ett välgörande ändamål och av flera anledningar valde vi Barncancerfonden. Vi hoppas att vår vinst kan bidra i deras arbete på bästa sätt, säger Martin Olofsson, vd på DirektMedia Sverige.

Barncancerfonden kommer, tack vare DirektMedias vinst, under perioden 14 augusti till 4 september att nå över en miljon läsare genom annonser i tidningarna Land, Lantliv, Gods & Gårdar samt Drömhem & Trädgård.
– Nästan varje dag insjuknar ett barn i Sverige i cancer. Idag överlever 3 av 4 barn, mycket tack vare framgångsrik forskning. Barncancerfonden finansierar större delen av forskningen kring barncancer i Sverige utan några bidrag från staten och är därför helt beroende av frivilliga gåvor från privatpersoner, företag och organisationer. Vi är både glada och tacksamma för DirektMedias bidrag och hoppas att det kan inspirera andra att stödja oss i vårt arbete, säger Anne Bergsten, marknadsansvarig på Barncancerfonden.

DirektMedia har under snart fem års tid varit Barncancerfondens samarbetspartner inom direktmarknadsföring och genomfört en rad olika kampanjer för deras räkning. I anslutning till annonsperioden kommer Barncancerfonden parallellt att genomföra en adresserad värvningskampanj för att engagera fler människor i kampen mot barncancer.

Utöver Barncancerfonden arbetar DirektMedia med några av Nordens mest aktiva företag inom direktmarknadsföring och förädlar varje år minst 90 miljoner adresser och förmedlar 180 miljoner bilagor.