• DirektMedia/

DirektMedia ökade orderingången med 39 procent under hösten – ser en fortsatt ökning under 2009

Report this content

DirektMedia, med svenskt huvudkontor i Göteborg, fortsätter att expandera och ta marknadsandelar. Under hösten, september till november, redovisar man en orderingång som ligger 39 procent högre än under samma period 2007 – som var ett mycket bra år. För 2009 spår man nu en fortsatt ökning.

– Det är oerhört glädjande att vi, trots rådande konjunktur, lyckas med en så stor ökning. Med den framgången i ryggen och flera nya kunder på gång spår vi en fortsatt uppgång även under nästa år. Dessutom är direktmarknadsföring ett mätbart medium som står sig starkt nu under lågkonjunkturen, vilket också både IRM-prognosen* och Svenska Annonsörföreningen betonar. Med en mindre marknadsföringsbudget blir det ännu viktigare med riktad och genomtänkt kommunikation där varje insats går att mäta, säger Martin Olofsson, vd på DirektMedia.

Även SIFO:s senaste undersökning om reklamundvikande visar på vikten av relevant, tajmad och väl utformad reklam till rätt mottagare.

– Det är bland annat därför som direktmarknadsföringen är oslagbar, om den används på rätt sätt. DM handlar ju heller inte enbart om nyrekrytering; för våra uppdragsgivare blir det också allt viktigare att vårda och utveckla relationen med befintliga kunder. Dagens konsumenter vill ha relevans, och jag har svårt att tänka mig mer relevant kommunikation än individanpassade budskap till någon som valt att vara din kund. Våra tjänster ger goda förutsättningar att göra både det och att rekrytera nytt till kundbasen, säger Martin Olofsson.

DirektMedia har gjort flera nyanställningar under 2008 och med nuvarande trend spår man ytterligare rekryteringar under det kommande året.

* Institutet för reklam- och mediestatistik som kontinuerligt undersöker, sammanställer och publicerar nettoinvesteringar i reklam och media samt prognostiserar och analyserar reklammarknadens utveckling.