”inom en minut har ett barn dött av aids” - DirektMedia hjälper UNICEF Sverige att använda digitala kanaler i kampen mot aids

”…inom en minut har ett barn dött av aids, inom en minut har ett barn blivit smittat av hiv, inom en minut har fyra barn förlorat sin mamma och pappa i aids…”
Det är budskapen när DirektMedia, Nordens ledande företag inom direktmarknadsföring, hjälper UNICEF Sverige att lansera en digital kampanj i kampen mot aids. Kampanjen startar imorgon fredag den 1 december som är internationella aidsdagen.

Kampanjen ska resultera i 25 miljoner exponeringsmöjligheter och kommer att synas genom bannerexponering på webbplatser för Aftonbladet, TV4 och MSN samt genom en rad andra sajtnätverk.

– Generellt är det så att direktmarknadsföringen idag går mot att bli allt mer digitaliserad och utnyttja fler tillgängliga kanaler precis som UNICEF Sverige nu gör. Målsättningen med bannerexponeringen i kampanjen är att få potentiella givare att engagera sig, visa empati och anmäla sin e-postadress. Detta i sig ska resultera i en fortsatt dialog och på sikt också ett ökat antal givare, säger Martin Olofsson, vd DirektMedia.

DirektMedia har under cirka sju års tid varit UNICEF Sveriges leverantör inom direktmarknadsföring och genomfört en rad olika kampanjer för deras räkning.

– Digitala kanaler kändes naturligt att använda i detta sammanhang. Aids är en komplex fråga som också kräver en komplex exponering. Vi har tidigare genomfört bannerkampanjer med riktigt bra respons för andra områden och ibland i kombination med tävlingar. Men vi tror och hoppas att de budskap som kommuniceras här bör räcka i sig och resultera i engagerade givare, säger Maria Mungenast på UNICEF.

Själva bannern i kampanjen kombinerar den visuella nedräkningen av en minut i kombination med de faktabaserade budskapen: inom en minut har ett barn dött av aids, inom en minut har ett barn blivit smittat av hiv, inom en minut har fyra barn förlorat sin mamma och pappa i aids.

Kampanjen startar på fredag den 1 december och pågår till och med lucia. Därefter fortsätter dialogen med de personer som har anmält sitt engagemang och intresse för att bidra i kampen mot aids.