Nya Lånerapporten visar: Ensamstående mammor lånar mest för att sanera skulder

Report this content

Fler män än kvinnor tar privatlån, och de lånar större belopp. Och medan männen ofta lånar för att köpa bil, båt eller motorcykel, så lånar kvinnor i högre utsträckning för att betala av andra lån och sanera sina skulder. Särskilt gruppen ensamstående mammor med barn under 18 år som inte äger sitt boende är kraftigt överrepresenterad i denna senare kategori. Det visar en stor undersökning, Lånerapporten, genomförd av låneförmedlaren Direkto.

I Lånerapporten har Direkto undersökt fler än 15 000 personer som ansökt om privatlån. Fler män än kvinnor vill låna pengar: av de över 15 000 personer i undersökningen som ansökt om lån, står männen för 56 procent av dessa. Genomsnittet på lånebeloppen är strax under 160 000 kronor och även här skiljer det sig mellan könen då männen i snitt önskar låna 20 000 kronor mer än kvinnorna (170 000 kronor mot 150 000 kronor).

I undersökningen framgår vidare att det främsta syftet för att söka privatlån är att betala av andra lån. Ungefär hälften av alla som ansökt om ett privatlån via Direkto uppgav att syftet för privatlånen var att sanera lån.

De som främst önskar ta nya lån för att betala av sina gamla lån är ensamstående mammor med minderåriga barn som inte äger sitt boende. Det är21 procent fler i denna kategori som lånar i syfte att betala av andra lån jämfört med låntagare i allmänhet.

- Det är en både glädjande och skrämmande siffra. Det är glädjande att skuldsatta människor med många dyra smålån inser att det är en god idé att använda en låneförmedlare för att samla de små högräntelånen i ett ”samlingslån” med lägre ränta och bättre övriga lånevillkor för att sanera sina skulder. Det skrämmande är förstås att de har lockats att ta dessa dåliga lån till en början, säger Hemad Razavi, VD för Direkto som tagit fram Lånerapporten.

- Ensamstående kvinnor med minderåriga barn har sämre ekonomi och nappar i högre utsträckning på erbjudanden om fakturaköp och köp på avbetalning och med kreditkort när de handlar i fysiska butiker och på nätet. Alla dessa låneformer har ofta väldigt höga effektiva räntor på kanske 20 procent eller mer. Dessutom är de upplagda så att avbetalningarna nästan enbart täcker räntekostnaden och bara till en försvinnande liten del går till amorteringar vilket gör att man blir fast med dessa dyra lån under många år även om lånebeloppet är litet.

Undvik delbetalningar!

Så vad ska man göra då för att undvika skuldfällan?

- Det viktigaste är förstås att avstå från all form av delbetalning. Ett par hundralappar extra varje månad kanske inte ter sig som så mycket. Då är det lätt att bli blind och fortsätta att köpa på avbetalning. Rätt vad det är har den totala summan för alla avbetalningar blivit rätt hög. Du betalar och betalar, men skulden minskar inte. Det enda du mäktar med att betala är de höga räntekostnaderna på denna typ av lån, säger Hemad Razavi.

- Hamnar man i ett sådant läge är det en god idé att ta ett större privatlån för att baka ihop de dåliga lånen och betala av dem. Då kan man komma ned rejält i ränta, månadskostnad, återbetalningstid och ha en faktisk återbetalningsplan.

Kvinnor i allmänhet lånar i högre utsträckning än män i syfte att betala av andra lån.

I undersökningen framkommer det att mer än hälften av alla kvinnor (51 procent) som sökt ett privatlån via Direkto under perioden 1 januari 2017 till 30 november 2018 uppgett att syftet för privatlånen är att betala av andra lån.

Är man förutom kvinna dessutom ensamstående mamma med barn under 18 år och inte äger sitt boende så sticker avvikelsen iväg rejält. Enligt siffror från låneförmedlaren Direkto så är det hela 10 procentenheter fler, dvs. 57 procent, i denna kategori som lånar i syfte att betala av andra lån mot låntagare i allmänhet.

Kvinnor söker i lägre grad privatlån i jämförelse med männen. I det slumpmässiga urvalet av låneansökningar mellan 2017-2018 som bolaget gjort står kvinnorna för 44 procent av dessa. Även snittet på kvinnornas privatlåneansökan är något lägre, 150 000 kr i jämförelse mot männens 170 000 kr, 20 000 kr mindre.

- Största problemet är att folk i allmänhet inte sätter sig in i det finstilta när man skjuter upp betalningar genom att handla på delbetalning och kredit. Lån och räntor är tyvärr en lågintressekategori och det är heller inget man gärna pratar om med andra. Ofta är man inte på det klara med vad ett köp på delbetalning faktiskt kostar i slutändan, avslutar Hemad Razavi.

Direkto är en låneförmedlare av privatlån som sedan 2012 hjälpt kunder att jämföra och hitta rätt bland bankernas räntor. Direkto vill vara den schyssta låneförmedlaren genom att erbjuda informativ, transparent och oberoende rådgivning samt genom att konkurrera med särskild hänsyn till de lagar och riktlinjer som finns för att skydda låntagare.

Om Lånerapporten

Lånerapporten är en ny och återkommande rapport baserad på undersökningar genomförda av låneförmedlaren Direkto. Lånerapporten lyfter fram aktuella frågor inom privatekonomi och privatlån. I denna Lånerapport från Direkto har ca 15 000 slumpmässigt valda personers låneansökningar granskats, mellan åren 2017 och 2018.

Nyttiga länkar:

Om Direkto

Pressmaterial

För mer information, vänligen kontakta:

Hemad Razavi, VD Direkto AB

Mejl: hemad.razavi@direkto.se

Om Direkto

Direkto är en svensk förmedlare av privatlån som sedan 2012 hjälpt kunder att jämföra och hitta rätt bland bankernas räntor. Tjänsten finansieras av de långivare som är anslutna till Direkto och kan därmed erbjudas kostnadsfritt till låntagare. Låntagarna ansöker enkelt på Direktos hemsida och får inom 24 timmar ett antal låneerbjudanden att välja mellan. Direkto samarbetar med ett 20-tal av marknadens ledande banker.

Direkto vill vara ”den schyssta låneförmedlaren” genom att erbjuda informativ, transparent och oberoende rådgivning samt genom att konkurrera med extra hänsyn till de lagar och riktlinjer som finns för att skydda låntagare. Se www.direkto.se

Taggar: