DISAB i Lund rensar Moskvas banvallar

Report this content

DISAB i Lund rensar Moskvas banvallar DISAB i Lund levererar ett vakuumaggregat till Moskva. Projektet är ett joint venture mellan svenska DISAB, slovakiska Compel, som bygger arbetsmaskiner för järnväg, och ett ryskt bolag, ägt av det ryska transportministeriet. En första maskin, som har ett projektvärde 6,5 Mkr, levereras i juni/juli i år. Maskinen, som flyttar stenmassor med stora luftmängder, ska rensa ballasten i banvallen. Mycket damm i stenmassorna gör banvallen stum och det skadar järnvägshjulen. Samtidigt med rensningen kan kablar i banvallen tas upp utan att skadas. Rysslands vice minister för transporter Viktor Semionov säger till Karl T. Haugen att landets alla 24 järnvägsdistrikt har behov av en maskin. Karl T Haugen jämför med Sverige, som med sin banstandard och sin teknik, redan har tre maskiner i arbete. - Om vi ser till det ryska järnvägsnätet som har en helt annan standard med packade stenmassor med både miljöfarliga och svårt nedsmutsade banvallar så är DISABs teknik mycket intressant att använda för att rensa i Moskvas stationsområden, i tunnlar och på broar. - Ryssland behöver 24 maskiner om man bara använder en maskin i varje distrikt, säger VD i DISAB Karl T. Haugen, som har förhoppningar om att ta hem order till det ryska järnvägsnätet i storleksordningen 20-25 aggregat till ett värde av 75 Mkr för DISAB. Vakuumaggregatens basenhet byggs i DISABs anläggning i Eslöv. Vagnar och drivning byggs i Slovakien och container och montering görs i Ryssland. För ytterligare information kontakta: Karl T Haugen 046 - 13 50 20 DISAB Vaccum Technology AB i Lund är en av världens ledande tillverkare av mobila och stationära vakuumsystem för sugning och blåsning av våta och torra material. DISAB, som med ca 50 anställda omsätter 130 Mkr 1999, har 90 procent av marknaden för mobila vakuummaggregat i Norden. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/03/29/19990329BIT00020/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/03/29/19990329BIT00020/bit0002.pdf