Disney Store öppnar i Sverige

Report this content

Den 12 november slår Sveriges första Disney Store upp dörrarna i Mall of Scandinavia, norr om Stockholm. Förutom utvalda produkter från Disney, Marvel och Star Wars som bara finns att hitta i Disney Store erbjuder butiken dagliga aktiviteter så som teckningsskola och sagostund för hela familjen.

Lagom till årets julhandel öppnar Sveriges första Disney Store. Butiken har ett unikt koncept skapat för att underhålla besökare i alla åldrar. Varje dag startar med en öppningsceremoni i riktig Disneyanda där ett barn får vrida om en nyckel i jätteformat för att symbolisera att dagen har börjat. Under dagen sker aktiviteter som leds av personalen, eller ’Cast Members’ som de heter i Disney Store. Här kan man till exempel lära sig att teckna Musse Pigg eller träna för att bli en Padawan från Star Wars. I den del av butiken som kallas för ’teatern’ finns en stor skärm där besökarna kan välja sina favoritfilm- eller musikklipp ur Disneys magiska värld.

– Under många år har vi fått frågor om när Disney Store ska komma till Sverige, och det känns otroligt roligt att äntligen kunna bjuda på en riktig Disneyupplevelse i butik. De fantastiska produkterna, våra engagerade Cast Members och inte minst allt roligt som sker i butiken gör den till en upplevelse utöver det vanliga för hela familjen, säger Casper Bjørner, Country Manager, The Walt Disney Company Nordic.

Butiken erbjuder produkter från alla Disneys varumärken, som Bilar, Frost, Star Wars, Disneyprinsessorna, Disney Junior, Marvel-hjältar som Iron Man, Spider-Man och Hulken samt klassiska Disneykaraktärer som Kalle Anka, Mimmi och Musse. Sortimentet innehåller allt från kläder, leksaker och film till julpynt och presentartiklar. 9 av 10 produkter i butiken finns bara att köpa i Disney Store.

Öppningen av Disney Store i Stockholm är del av en större satsning inom retailområdet för Disney i Norden. Det bygger vidare på de tidigare lanseringarna av online-butikerna disneystore.se och disneystore.dk för knappt två år sedan samt den danska Disney Store på Ströget i Köpenhamn som öppnade 2011.

För mer information, kontakta:
Linda Andersson, kommunikationschef, The Walt Disney Company Nordic
Tel: +46 70 510 72 38, E-mail: linda.andersson@disney.com.

FAKTA OM BUTIKEN

• 9 av 10 produkter i butiken finns bara att köpa i Disney Store.
  • Butiksytan i Disney Store i Mall of Scandinavia är 306 kvm.
  • Den första europeiska Disney Store öppnade i London för 25 år sedan, den första november 1990. Idag finns det 73 Disney Store i Europa.
  • Stockholm blir den 24:e butiken i Europa med det unika Disney Store-konceptet. I och med öppnandet av butiken i Mall of Scandinavia finns Disney Store nu på åtta europeiska marknader.
  • Stockholmsbutiken är den första av sitt slag i Sverige och den fjärde i Norden. I november 2013 öppnade online-butikerna disneystore.se och disneystore.dk och 2011 öppnade den första danska Disney Store på Ströget i Köpenhamn.

OM DET UNIKA BUTIKSKONCEPTET

• Det unika butikskonceptet tog över två år att utveckla och involverade över 500 personer. Den första butiken med det nya konceptet öppnade i Glendale 2010, den första i Europa öppnade i Madrid ett par månader senare.
  • Varje dag inleds med en öppningsceremoni där ett barn får vrida om en jättenyckel för att symbolisera att dagen har börjat.
  • Väl inne i butiken leder en 25 meter lång stig av älvstoft besökaren genom de olika delarna av Disney Store.
  • Butiken har tre digitala träd som är knappt fyra meter höga som står längs älvstoftsstigen. Träden ändrar motiv med säsong och tema i butiken.
  • Längs väggarna löper en skyline som ger känslan av att vara i en mycket större värld. Tittar du noga kan du få syn på siluetterna av sex av Stockholms mest ikoniska byggnadsverk så som Globen, Vasaskeppet, Slottet, Kungliga Operan, Riddarholmskyrkan och Stadshuset.
  • I butiken kan du hälsa på i Disneyprinsessornas slott, en konstruktion som är 3,6 meter hög.
  • Längst in i butiken ligger Disney Store-teatern. Den har en 90 tum stor LCD skärm på vilken besökaren kan välja att spela sin favoritmusik eller filmklipp från Disneys magiska värld.
  • I Disney Store-teatern kommer det dagligen att ske aktiviteter för både stora och små. Till exempel kan man lära sig att teckna Musse eller delta i en sagostund. Varje aktivitet är cirka 15 minuter lång och schemat för varje dag finns i butiken, och varierar från dag till dag.
  • I Disney Store-teatern firas särskilda händelser för besökarna, så som födelsedagar och vardagar eller första besöket i butiken. Då visas besökarens namn på skärmen ackompanjerad av musik och en särskild ceremoni.
  • Musiken i butiken är en kombination av gamla och nya Disneyfavoriter – den ändras med säsong och tema.
  • Personalen kallas Cast Members och förutom att hjälpa besökarna att hitta rätt produkt leder de dagliga aktiviteter i butiken för både stora och små.
  • Varje dag avslutas med en avslutningsceremoni där solen går ner, musiken tonar ut och en röst tackar för dagen och hälsar välkommen åter för nya äventyr en annan gång.

OM DISNEY STORE
Den första Disney Store öppnade 1987 i Glendale, Kalifornien, USA som företagets första tematiserade butikskoncept.  Idag finns drygt 300 butiker i Nordamerika, Europa och Japan. Disney Store har ett till största delen unikt produktutbud och tjänar också som ambassadör av Disneys varumärken och karaktärer i återförsäljarledet. Utöver högkvalitativa produkter är butikerna fyllda av teknik och besökarna kan dagligen delta i olika aktiviteter som leds av Cast Members – allt för att leva upp till kedjans devis om att erbjuda en magisk stund för alla åldrar. Butikskedjan ägs och drivs helt av Disney under affärsområdet Disney Consumer Products & Interactive Media. Mer information finns via
www.disneyconsumerproducts.com/press/us/disneystore.

Taggar: