Displayit förvärvar Spectra – mångdubblar omsättningen

• Avtal tecknat om förvärv av Spectra, ett ledande bolag inom ljusteknik • Det sammanslagna bolaget blir ledande inom branschen för ljus & bild • Förvärvet skapar en koncern med en årlig omsättning om närmare 200 Mkr • Spectra stärker Displayits lönsamhet redan 2005 Displayit AB (publ) (”Displayit” eller ”Bolaget”) har ingått avtal om förvärv av samtliga aktier i Spectra Stage & Event Technologies AB (”Spectra”), ett av de ledande företagen inom ljusteknik. ”Spectra kommer med sitt kunnande och sitt goda renommé inom branschen att kraftfullt stärka Displayits kunderbjudande. Affären skapar också förutsättningar för ytterligare företagsförvärv och påskyndar möjligheterna att agera i Danmark och Norge” kommenterar Displayits verkställande direktör Mats Olsson affären. Spectras verkställande direktör Hans Dahlin tillägger ”Jag ser att det kombinerade bolaget får en kompetens och bredd i erbjudandet som skapar en oerhört kraftfull aktör på den svenska marknaden. Vi kommer att se tydliga positiva effekter av samgåendet redan innevarande år.” Bakgrund och motiv Som ett led i Bolagets förvärvsstrategi genomfördes ett antal kompletterande förvärv under 2004. Displayit har för avsikt att även fortsatt medverka i konsolideringen på den nordiska marknaden. Displayit ökade sin omsättning under 2004 med 238% till 52 Mkr. Under första kvartalet 2005 genomfördes ett kostnadsbesparingsprogram varefter bolaget har målsättningen att uppvisa positivt EBITDA-resultat för andra kvartalet 2005. I och med den idag offentliggjorda affären kommer Displayit att ha cirka 70 anställda med en förväntad omsättning under 2006 på cirka 200 Mkr och en vinstmarginal på 4-6%. Styrelsen bedömer att förvärvet är en bra affär i linje med Displayits strategi som kan skapa ett mervärde för aktieägarna. Genom affären skapas en lönsam koncern med goda tillväxtmöjligheter i både omsättning och resultat. Förvärvet innebär såväl kostnadssynergier som goda möjligheter att öka intäkterna inom både Spectra och Displayit. Idag är Displayit via dotterföretaget Gyro Media en av landets ledande aktörer inom eventbranschen och kommer genom samgåendet med Spectra att tillföras kompetens inom ljusteknik, vilket kompletterar den befintliga verksamheten. Spectra Spectra arbetar med ljussättningar av allt från små mässmontrar till stora direktsända galor. Bolaget designar, projekterar, budgeterar och genomför projekt över hela världen, både tillfälliga och permanenta. Spectra ansvarade exempelvis för ljussättning, AV- och ljudteknik vid invigningen av Södra Länken i Stockholm. Därutöver har Spectra levererat ljussättningen och teknisk projektledning för Eurovision Song Contest fem gånger, varav senast i Kiev den 21 maj 2005. Spectra startade verksamheten i dess nuvarande form i januari 2005. Spectra är ett resultat av en sammanslagning av tre separata bolag inom ljusbranschen. Spectra omsatte verksamhetsåret 2004 omkring 75 Mkr proforma. Första tertialet 2005 har varit framgångsrikt med ett positivt kassaflöde. Spectra förväntas generera en vinstmarginal på drygt 5% för helåret 2005 och de kommande åren prognostiseras en fortsatt ökad omsättning med god lönsamhet. Finansiell information Displayit förvärvar Spectra för cirka 20 Mkr, varav 12 Mkr erläggs som kontant betalning och resterande köpeskilling erläggs i form av 23,3 miljoner nyemitterade aktier i Displayit. Displayit avser att finansiera delar av förvärvet genom en riktad nyemission, vilket även är ett villkor för förvärvets genomförande. Genom förvärvet uppkommer en goodwill uppgående till cirka 14 Mkr. Tillträdesdagen är överenskommen till den 31 augusti 2005. Resultaträkning i sammandrag Mkr Spectra Displayit Proforma 2005-04-30 2005-04-30 2005-04-30 Omsättning 40,3 10,2 50,5 EBITDA 4,8 -8,1 -3,3 Efter att Displayit fullt utnyttjat det till bolagsstämman (den 23 juni 2005) föreslagna bemyndigandet om kvittningsemission av tidigare upptagna lån tillsammans med emissionerna i anledning av Spectra förvärvet, bedöms Displayits soliditet öka till drygt 30% från 9% per 31 mars 2005. Organisation Vid tillträdet är avsikten att Displayits tillförordnade verkställande direktör Mats Olsson skall ersättas av Hans Dahlin, idag verkställande direktör i Spectra, med mångårig erfarenhet inom branschen. Mats Olsson kommer alltjämt att kvarstå i Displayits styrelse. Efter genomfört förvärv kommer Displayitkoncernen att bestå av tre rörelsedrivande dotterföretag; Displayit Sweden AB, Gyro Media AB samt Spectra Stage & Event Technologies AB För ytterligare information kontakta Mats Olsson, VD, Displayit AB (publ) Tfn +46 8 545 807 50 E-post mats.olsson@displayit.com www.displayit.com