Displayit genomför garanterad företrädesemission

Detta pressmeddelande får inte distribueras eller offentliggöras i USA, Australien, Japan, Nya Zeeland eller Kanada. Erbjudandet riktar sig ej till sådana personer vars deltagande förutsätter ytterligare prospekt, registrerings- eller andra åtgärder än som följer av svensk rätt. Stockholm den 19 januari 2005 Displayit genomför garanterad företrädesemission · Styrelsen för Displayit AB (publ) har den 19 januari 2005 beslutat att, under förutsättning av godkännande från den ordinarie bolagsstämman den 21 februari 2005, genomföra en nyemission med företräde för bolagets aktieägare. Emissionen beräknas tillföra bolaget cirka 19 miljoner kronor. · Ett konsortium bestående av nuvarande aktieägare och en grupp investerare har säkerställt 100 procent av emissionen genom lämnande av teckningsförbindelser samt garantier. · Kapitalanskaffningen genomförs för att säkerställa fortsatt utveckling av Displayit. Bakgrund och motiv Displayit AB (publ) (”Displayit”) är ett av Nordens ledande företag inom avancerade displaylösningar. Teknikutvecklingen och de ökande volymerna sänker priserna på bildskärmslösningar. Detta skapar nya tillämpningsområden. I allt fler situationer måste företag och myndigheter – såsom polis, räddningstjänst och energibolag – övervaka komplex information i realtid, vilket ökat efterfrågan på kontrollrumslösningar. Även inom andra sektorer, såsom detaljhandel och biografnäringen, finns en omfattande marknad. Displayit förvärvade i januari 2004 programvaruföretaget Cetevo AB och i april 2004 Gyro Media AB, verksamt inom event-branschen. Displayit avser att även framöver växa genom förvärv. Därmed medverkar företaget i omstruktureringen av den svenska och nordiska marknaden för displaylösningar. Omsättningen för Displayit har ökat från 8 mkr fjärde kvartalet 2003 till 16 mkr för årets sista kvartal, en tillväxt på 100 procent. Även i övrigt noteras ett väsentligt ökat intresse för företagets produkter. Eftersom ledtiderna vid försäljning av t ex kontrollrum är relativt långa är det väsentligt att Displayit även framgent agerar med erforderlig finansiell och annan styrka i marknaden, även om företaget ännu inte går med vinst. Motivet för nyemissionen är att tillvarata Displayits framskjutna marknadsposition samt att ge Displayit finansiella förutsättningar för konkurrenskraft och uthållighet i dialogen med kunder och andra intressenter. Detta är fundamentet för fortsatt tillväxt och en god lönsamhet. Emissionen Styrelsen har den 19 januari 2005 beslutat att, förutsatt godkännande av ordinarie bolagsstämma den 21 februari 2005, genomföra en nyemission med företräde för befintliga aktieägare om högst 63 277 160 aktier, envar på nominellt 5 öre. Varje innehavd aktie berättigar till teckning av två nya aktier till kursen 30 öre per aktie. Rätt att teckna de nya aktierna tillkommer de nuvarande aktieägarna med företrädesrätt samt, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, innehavare av teckningsoptioner 2002/2005 och innehavare av konvertibla skuldebrev 2002/2006, varvid innehav av en /1/ befintlig aktie, en /1/ befintlig teckningsoption eller innehav av konvertibelt skuldebrev om nominellt 10 kronor berättigar till teckning av två /2/ nya aktier. Aktier som ej tecknas enligt ovan skall äga tecknas av de teckningsberättigade enligt andra stycket ovan samt av privata och institutionella investerare. Skälen till avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt till den del emissionen är riktad till teckningsoptionsinnehavarna och innehavarna av konvertibla skuldebrev, är att det i omräkningsvillkoren för dessa står angivet att innehavarna vid en företrädesemission skall ges motsvarande företrädesrätt som enligt beslutet tillkommer aktieägarna. Skälen till avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt till den del emissionen är riktad till övriga teckningsberättigade enligt tredje stycket ovan är att säkerställa att emissionen fulltecknas. Grunden för emissionskursen, till den del den riktas till teckningsoptionsinnehavarna och innehavarna av konvertibla skuldebrev, är att innehavarna enligt omräkningsvillkoren skall äga rätt att delta i emissionen på lika villkor som aktieägare samt, till den del den riktas till övriga teckningsberättigade enligt tredje stycket ovan, att dessa skall äga rätt att deltaga i emissionen på lika villkor som aktieägare i bolaget. Nyemissionen beräknas tillföra Displayit cirka 19 miljoner kronor före avdrag för emissionskostnader. Vid fullteckning kommer aktiekapitalet att öka med högst 3 163 858 kronor. Ett konsortium bestående av nuvarande aktieägare och en grupp investerare har säkerställt 100 procent av emissionen genom lämnande av teckningsförbindelser och garantier att teckna aktier i företrädesemissionen. En förutsättning för emissionen är att bolagsstämman beslutar om nedsättning av bolagets aktiekapital från 56,7 mkr till 1,6 mkr. Aktien nominella belopp ändras från 1,85 kr till 0,05 kr. Villkor i sammandrag Nedan följer i sammandrag villkor och tidsplan för emissionen. Varje aktie berättigar till teckning av två nya aktier Teckningskursen är 30 öre per aktie Sista dag för handel i Displayit-aktien inklusive teckningsrätt är den 21 februari 2005 Avstämningsdag för rätt till deltagande i företrädesemissionen är den 24 februari 2005 Handel i teckningsrätter kommer att ske under perioden 1 – 10 mars 2005 Teckningstid är 1 – 15 mars 2005 Prospekt, anmälningssedel samt emissionsredovisning kommer att skickas till Displayits direktregistrerade aktieägare med början omkring den 25 februari 2005 Ordinarie bolagsstämma Styrelsens beslut om nyemission är fattat under förutsättning av godkännande från den ordinarie bolagsstämman den 21 februari 2005. Kallelse till denna stämma kommer att annonseras den 24 januari 2005 genom annons samt på bolagets hemsida, www.displayit.com Mangold Fondkommission är finansiell rådgivare till Displayit. Displayit AB (publ) Styrelsen För ytterligare information kontakta Mats Olsson, Styrelseordförande, Displayit AB (publ) Tfn 070 512 20 48 www.displayit.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=65020&fn=wkr0001.pdf