Preliminärt bokslut 2004

Report this content

Displayits positiva utveckling har fortsatt under det fjärde kvartalet. Omsättningen steg till 16 mkr, att jämföra med 8 mkr fjärde kvartalet 2003. EBITDA bedöms bli cirka -5 (-7,4) mkr. På årsbasis blir omsättningen cirka 53 (15,4) mkr och EBITDA cirka -22 (-12,5) mkr. Bolaget är i behov av att öka det egna kapitalet. Det nuvarande nominella beloppet på bolagets aktie är 1,85 kr och den aktuella börskursen har under januari månad varit cirka 0,58 kr. För att nyemission skall kunna genomföras måste det nominella beloppet på bolagets aktier kraftigt sänkas. Detta sker genom följande åtgärder. Vid upprättande av bokslut för 2004 har styrelsen valt att skriva ner bolagets aktiekapitalet från 56,7 mkr till 1,6 mkr. Detta har skett efter en bedömning av det bokförda värdet på aktier i dotterbolag; värdet av dessa skrivs ner från 55 mkr till 9 mkr. Den tekniska konsekvensen av detta beslut är vidare att moderbolaget har förbrukat mer än hälften av sitt aktiekapital och att därmed – enligt reglerna härom i aktiebolagslagen – en s k kontrollbalansräkning upprättats. Styrelsen hänskjuter därefter frågan till bolagsstämman den 21 februari 2005. Bolagsstämman kommer också att ges tillfälle att godkänna det av styrelsen fattade beslutet om en företrädesemission om cirka 19 mkr (före emissionskostnader). Denna emission är i sin helhet garanterad. Emission görs tekniskt möjlig genom sänkningen av aktiens nominella belopp. Emissionslikviden kommer att tillföra Displayit nödvändig finansiella styrka för fortsatt expansion. Utsikter Displayit har, genom företagsförvärv och en större volym inom ursprunglig verksamhet, kraftigt ökat omsättningen 2004. Tillväxten bedöms fortsätta under 2005, vilket tillsammans med en intensifierad kostnadskontroll, successivt kommer att förbättra resultatnivån. Displayit bedöms 2005 generera ett positivt EBIT. Bokslutskommuniké Fullständig bokslutskommuniké för 2004 kommer att lämnas den 2 februari. I en kommentar till emissionsbeslutet säger styrelseordförande Mats Olsson: För ytterligare information kontakta Mats Olsson, Styrelseordförande, Displayit AB (publ) Tfn 070 512 20 48 www.displayit.com