Träffa vår tandhygienist Fatmeh

Report this content

Fatmeh Jamshir har arbetat som tandhygienist i snart tio år, efter att en väninna rekommenderade yrket. Trots att hon tidigare inte övervägt tandvården, har hon aldrig ångrat sitt val och kan idag inte tänka sig att arbeta med något annat.

Varför ville du bli tandhygienist?

Jag har alltid velat jobba inom vården och hjälpa människor. Jag hade aldrig tänkt på tandvården förrän en av mina väninnor, som också är tandhygienist, rekommenderade yrket till mig, och jag har inte ångrat mig sedan dess. Under mitt yrkesliv har jag mer och mer känt att tandhygienistyrket är en del av mig nu, och jag skulle inte kunna tänka mig att arbeta med något annat. Jag har arbetat många år i butik, där jag dagligen träffade nya människor, men något saknades då.

Vad tycker du mest om med att jobba som tandhygienist?

Det jag tycker mest om är att träffa nya människor i alla åldrar. Att möta patienter som är tandvårdsrädda och hjälpa dem att slappna av så gott de kan under behandlingen är ett av mina främsta mål. Den skillnad man ser när de kommer tillbaka är något jag verkligen brinner för. Då vet man att man har gjort ett intryck och förändrat personens munvårdsrutin och munhälsa.

Mitt jobb handlar inte bara om att skrapa bort tandsten, utan också om att motivera och förbättra patienternas munhälsa. Jag utför även estetiska behandlingar, såsom skenor för hemma- och klinikblekning samt fäster tandsmycken. Ett besök hos tandvården behöver inte alltid vara för sjuka munnar, utan även för att ta hand om friska.

Jag arbetar också med tandvårdsrädda barn och vuxna som inte kan genomgå behandlingar på grund av sin rädsla. Att respektera deras rädsla och bemöta dem på deras villkor ger fantastiska resultat, och man blir så stolt över deras framsteg.

Hur ser en dag ut för en tandhygienist?

Nu när jag har arbetat i två år på Distriktstandvården har jag många revisionspatienter, men jag får också dagligen nya patienter, vilket är väldigt roligt.

Jag börjar dagen med att fylla på, sprita och göra i ordning behandlingsrummet. Jag har alltid musik på i rummet för att det ska kännas välkomnande för patienten, och jag sänker även ljuset för att skapa en lugnare miljö, något jag har fått många komplimanger för.

Sedan planerar jag tillsammans med patienten vad vi ska göra under dagens behandling och ger alltid prisinformation innan vi börjar, eftersom det ofta är en annan oro de har. Ju mer information patienten har, desto lugnare blir de under behandlingen, och då upplever de den inte lika jobbig. Jag ger också information om vad vi behöver göra vid nästa besök.

Mitt mål är alltid att stoppa tandlossning, och genom mycket information och instruktioner bidra till att sjukdomen stoppas.

Jag har också patienter som vill sätta på tandsmycken eller bleka sina tänder, så mitt arbete varierar från dag till dag.

Varför ska man jobba på just Distriktandvården?

När jag började jobba på Distriktstandvården märkte jag direkt skillnaden jämfört med tidigare arbetsplatser. Här blir man sedd och respekterad för sitt yrke, och man har en nära kontakt med ledningen och huvudkontoret. De besöker oss regelbundet och frågar vad vi vill utveckla oss inom. De är helt öppna för nya utbildningar och behandlingar som man kan bidra med på kliniken, vilket verkligen får en att känna att de satsar på sin personal.

De erbjuder ett bra kollektivavtal samt generösa friskvårdsförmåner.

Jag är så glad och stolt över att få jobba på Distriktstandvården och på vår klinik. Gruppen vi har idag är fantastisk! Vi har en så fin relation och skrattar tillsammans varje dag. Jag har rekommenderat många att byta till Distriktstandvården och kommer fortsätta att göra det, för jag trivs verkligen på företaget.

Är du intresserad av att jobba som tandhygienist på Distriktstandvården?

Vi söker nu tandhygienister till både Vallentuna och Norrtälje. Ansök via länkarna nedan!

Tandhygienist till vår klinik i Vallentuna

Tandhygienist till vår klinik i Norrtälje