Få en unik insikt i den nordiska marknaden på Natural Products Scandinavia 2016

Det globala undersökningsföretaget Euromonitor International har nu bekräftat att man kommer att hålla två unika marknadsöversikter på Natural Products Scandinavia 2016.

Natural Products Scandinavia som hålls på MalmöMässan den 16-17 november, är den största nordiska fackmässan och konferensen som ägnas åt naturlig hälsa, skönhet, ekologisk livsstil, egenvård och livsmedel.

Två analytiker från Euromonitor International, David Ingemar Hedin och Dan Stratila, som nyligen kunde läggas till raden av talare på mässans Natural Theatre, kommer att belysa de senaste siffrorna och trenderna på den nordiska marknaden för hälsosamma livsmedel, liksom inom området vitaminer och kosttillskott i Sverige. Föredragen kommer att ge återförsäljare och inköpare av naturliga produkter, (både inom och utanför Skandinavien), insikter i nya outnyttjade tillväxtmöjligheter i regionen.

Mässans seminarieprogram som hålls på tre scener, innehåller redan andra stora namn som  entreprenören Fraser Doherty MBE, grundare av SuperJam – ett av Skottlands mest kända naturliga varumärken, Rebecca Wiegartner, head of key account management på Veganz – den första veganska stormarknadskedjan i Europa, Marie Söderqvist, CEO på Livsmedelsföretagen, naturterapeuten och kostrådgivaren Stephen Roigard från Skåne Health & Wellness, och raw food-kocken Viktor Ingmarsson.

Den svenska VDS-marknaden beräknas öka med 5% under 2016

Enligt Euromonitor Internationals senaste siffror kommer den svenska marknaden för vitaminer och kosttillskott att växa stadigt – med en genomsnittlig årlig tillväxttakt på 5 % – under de närmaste fem åren.

Dan Stratila från Euromonitor International menar att landets “starka hälso- och välbefinnandetrend” ligger bakom denna “enorma ökning av efterfrågan”.

På mässan kommer han att presentera resultaten i Euromonitor Internationals senaste rapport om den internationella och svenska marknaden för egenvård, (bland annat de nordiska försäljningssiffrorna för vitaminer, kosttillskott och sportnäring) den 16 november kl. 15:30.

“VDS-marknaden i Sverige är en mogen marknad, värderad till 1,2 miljarder,” förklarar Stratila, “men trots detta växer den med 5 % under 2016 och med en förväntad tillväxttakt på 5 % årligen fram till 2021.”

Han menar att utvecklingen mot en hälsosammare livsstil över hela Skandinavien har påverkat människors attityder och slutligen slagit igenom i deras dagliga köpbeteenden.

“Skiftet från miljömedvetenhet och samhällsinriktad solidaritet, (en uppluckring av jantelagen), till hälsomedvetenhet och individualism, liksom en minskning i konsumtionen av större lyxprodukter, (dyra semesterresor och bilar), till förmån för mindre lyxprodukter – som vardagskonsumtion av lokalt producerade, ekologiska och veganska, varor av hög kvalitet, inklusive egenvård, kosmetika, kosttillskott och/eller kläder – är de stora drivkrafterna bakom nuvarande och framtida tillväxt”, säger han.

Något liknande gäller för produkter på området sportnäring, anser Stratila, eftersom de drar fördel av “samma dynamik, förstärkt av att tillgängligheten i många olika kanaler”.

“Nordiska konsumenter är redan kända för sitt stora intresse för egenvård, och de senaste siffrorna från Euromonitor International visar, ännu en gång, att det inte handlar om en övergående trend,” påpekar Natural Products Scandinavias event director Anne Seeberg.

“De skandinaviska länderna har några av de högsta utgiftssiffrorna i världen när det gäller naturliga och ekologiska produkter. Därför är mässan perfekt geografiskt belägen för nordiska inköpare – som utgör omkring 80 % av våra besökare  – för att dra fördel av detta pågående skifte i hälsomedvetenhet och möta den ökande efterfrågan på fler naturliga, hälsosamma och rena produkter.

“Liksom tidigare år kommer besökarna att få se många nya idéer och innovationer, över hela spektrat av  kategorier inom hälso- och välbefinnande, på mässan i november”, säger hon.

NOW International, Nature’s Plus, Cambridge Commodities, Nutrisan BVBA, Bulgar Herbs, Vital Body & Soul AB, Ecosh Life OU, Pharma Nature, Fitoherb, Natiris SA, och Alkaline Care, är bara några av alla de nya VDS-distributörer som debuterar på Natural Products Scandinavia 2016.  Bland återkommande utställare märks Engholm NDS Nutrition, New Nordic, Lime Pharma, Vitalkost, Nature Base, Baltex Natural, och Hug Your Life.

Gratis anmälan för besökare är nu öppen

Anmälan för 2016 är nu öppen, och Natural Products Scandinavia förväntas locka mer än 4 500 besökare, (att jämföra med förra årets 3 930).  Antalet utställare har också ökat– med cirka 10 % – till rekordhöga 375 distributörer (inklusive de som deltar i den parallellt arrangerade syster-mässan Nordic Organic Food Fair).

Bland de stora inköpare som redan anmält sig återfinns representanter från Matas, HKC Egenvård, Life Everkost, Life, Helsekost, Dansk Supermarked, Puurly, 7-eleven Denmark, Kung Markatta, Arnold Suhr Netherlands, BC Hospitality Group, Coop Trading, Magasin du Nord, Ruohonjuuri, SuperBrugsen, Coop Danmark, Bertram Pharma, BioVita, MaxiPharma, Naturkost Übelhör, och Renée Voltaire AB.

“Jag har besökt mässan varje år sen starten, och blir lika imponerad varje gång av blandningen av nya och väletablerade utställare och det heltäckande seminarieprogrammet. Jag rekommenderar det varmt till alla med anknytning till den naturliga hälsobranschen,” säger Peter Svorono, VD på BestCase AB (grundare av Nature och tidigare VD på Life).

Natural Products Scandinavia återkommer till Malmö den 16-17 november (nya datum mitt i veckan).  För mer information och anmälan, gå in på www.naturalproductsscandinavia.com och ange kampanjkod NPSE500

(https://registration.n200.com/survey/1trznc3o0nuxr/start?translation=0bzoexbgj68md&actioncode=NPSE500).

För mediefrågor och förfrågningar om presskort hänvisar vi till:

Emma-Louise Jones, PR-ansvarig
e: ejones@divcom.co.uk

Utställarfrågor hänvisas till:

Anne Seeberg, Mässansvarig
e: aseeberg@divcom.co.uk
Website: www.naturalproductsscandinavia.com
Twitter: www.twitter.com/NPScandinavia
LinkedIn: www.linkedin.com/groups/4499812

Skandinavienkontoret:

e: LLarsson@divcom.co.uk

Mer om mässan:

Natural Products Scandinavia tilldelades utmärkelsen “Bästa Nya Internationella mässa 2013” av UK’s Exhibition News Awards och var med i finalen i kategorin “Bästa nya Fackmässa”, arrangerad av UK’s Association of Event Organisers’ annual Excellence Awards.

År 2014 var Nordic Organic Food Fair nominerad till titeln Årets bästa fackmässa under 2000 kvm (bade i Storbrittanien och resten av världen) av branschorganisationen för mäss- och eventföretag och även finalist I kategorin Bästa Nya Internationella Fackmässa.

Högupplösta bilder kan rekvireras från.

Diversified Communications UK, baserat I Brighton, är en snabbväxande mässarrangör som även bedriver förlagsverksamhet. Bland de mässor som Diversified UK arrangerar kan nämnas Nordic Organic Food Fair i  Malmö (samarrangeras med Natural Products Scandinavia), Natural Food Show vid Natural & Organic Products Europe (London), Natural & Organic Awards, Natural Products News, lunch!, Casual Dining, Casual Dining Restaurant & Pub Awards och Commercial Kitchen.  För mer information: www.divcom.co.uk.

Diversified UK är en del av Diversified Communications, ett ledande internationellt mediaföretag, som erbjuder marknadstjänster, utbildning och information via globala, nationella och regional arrangemang och möten, digitala och tryckta publikationer, TV-stationer, mm. Diversified arbetar med en rad olika branscher, däribland: fisk & skaldjur, storkök, naturligt och ekologiskt, egenvård, sjöfart, mm. Företaget har sitt huvudkontor i Portland, Maine, USA och sysselsätter över 850 anställda, i åtta dotterbolag i sju länder. För mer information, besök: www.divcom.com.