Innovationer för hälsa och skönhet på Natural Products Scandinavia 2015

Med bara en vecka kvar till mässan presenterar Natural Products Scandinavia ett urval av bidragen till årets Natural & Organic Scandinavia Award.

På denna tvådagars branschmässa som äger rum på MalmöMässan, Malmö, Sweden, den 1-2 november, kommer mer än 350 av de mest innovativa naturliga, ekologiska, fairtrade, “fritt från” och miljömässigt hållbara skönhetsmärkena från hela världen att visas.

Mässans popularitet avspeglas i alla de viktiga inköpare och beslutsfattare från många av de ledande hälsobutikerna, apotekskedjorna, grossisterna och distributörerna i Norden som redan har anmält sig.

Bland dem finns representanter för Åhléns, Alma Norge AS, Apoteksgruppen AB, Cederroth A/S, COOP, ecobeautyshop, Gymgrossisten, H Naturkost, Heilsa ehf, HKC Egenvård, Holland & Barrett International, Life AB, Life Europe AB, Life Finland, Magasin du Nord, Midsona, Neal's Yard Remedies, Norges Naturmedisinsentral, Orkla Health, Ruohonjuuri Oy, Sunkost, Urtekram, och Dr. Oetker Danmark A/S.

Natural & Organic Awards Scandinavia

Omröstningen för Natural & Organic Awards Scandinavia sker bredvid monter C54, och ger besökande inköpare möjlighet att välja sina favoriter bland lanseringarna av nya produkter inom naturlig hälsa, näring, skönhet och livsmedel under de senaste 12 månaderna. Röstningen pågår under mässans båda dagar, fram till kl. 15 söndagen den 1 november. Resultatet presenteras sedan kl. 17 i Organic Theatre.

Här följer ett litet urval av alla de nya innovationerna på mässan. Ladda gärna ner hela listan här: www.nordicorganicexpo.com/wp-content/uploads/Natural-Organic-Awards-Scandinavia-2015.pdf.

Bästa nya hälso- och näringsprodukt

• Bio-Kult: Bio-Kult Infantis (probiotika med flera bakteriestammar för små barn)
  • Lime Pharma Aps: (Kapsyler med chiaolja omega 3)
  • The Natural Doctor: Clean & Boost (kosttillskott med blandade ekologiska oljor); & Optimal Circulation
  • Your Superfoods: Forever Beautiful Mix
  • Baltex Natural AB: Gastroline Frukt & Fiber (frukt- och fiberkuber)
  • Mycology Research UK: Hericor-MRL (pulverkombination med biomassa från två olika svampar)
  • Bathing Beauty: Jones The Bones Muscle And Joint Oil
  • Biocare Vsyp: Le Multi+Q10
  • Aduna: Moringa Green Superleaf Powder
  • Alara Wholefoods: Yacon Syrup (superfood-sötningsmedel)
  • Natures Aid: Organic Ultimate Superfoods
  • Gicap Products Ltda: Quinoa Bar with Yacon
  • Wellaware Supernutrition: Wellaware Pomegranate Smoothie

Bästa nya naturliga hudvårdsprodukt (ansikte & kropp)

• Ou Eurobio Lab: 24k Gold Face Peel
  • Les Anes D'Autan: Creme Veloutee (hudkräm med ekologisk åsnemjölk)
  • Ekovista: Monoi Oil (för kropp, ansikte och massage)
  • The Konjac Sponge: Konjac Eye Cleansing Pads
  • Ou Eurobio Lab: Lait De Caviar (en lätt rengöringsmjölk)
  • Inexor Naturals: Novascotia Fisherman Xtreme Skin Care (gjord av kelp från Nordatlanten)
  • Nirvana F&C Int's CO: Optimal Skin (med ekologiska botaniska oljor och växtextrakt)
  • SKN-RG: Advanced Eye Elixir (utjämnande och uppstramande, förstärkt med SKN-RG quanta)
  • Pharma Gp: Vilact Skin Cream

Bästa nya naturliga skönhetsprodukt (kosmetika, hårvård, skönhetsmedel)

• Apimab Laboratories: Anti-aging Serum (propolia-certifierat, ekologiskt anti-ageing serum, gjort av växtbaserad hyaluronsyra och bidrottninggelé)
  • Biofood-Biolivs AB: Hemp Oil Intensive Conditioning Hair Mask (gjord av ekologiskt växtextrakt och essentiella fettsyror, omega 3, 6 och 9)

Bästa nya eko/naturlig livsstilsprodukt

• Aquaint: Aquaint Natural Cleansing Water (naturligt desinficerande vatten)
  • Dagsmeja AB: Attitude Laundry Detergent (miljövänligt tvättmedel som rengör i kallt vatten)
  • Biolief: Biolief Dinnerware (100 % nedbrytbart, ekologiskt producerat av palmblad)
  • Dagsmeja AB:  Natracare Nursing Pads (nedbrytbara, fria från plaster, klor, latex och parfym)
  • Estvita: Rose Bay Willow Herb Tea

Bästa nya naturliga matprodukt

• Axion Esti By Commerce: Arodama kiwi-bananaapple marmalade; Kalamata Olives; & Liquid Gold (extra virgin olivolja)
  • Biofood-Biolivs Ab: Bounce – ny smak: Cacao Orange
  • The Primal Pantry: Coconut & Macadamia Raw Paleo Bar
  • The Greek Olive Estate Smoothies: Drop Of Life (extra virgin olivolja)
  • Garbanzo Snacks: rostade kikärtssnacks
  • Good Full Stop: Fruit & Nut Bars
  • Inspiral Visionary Products: Coconut Pecks (kokoschips)
  • Natures Aid: Liquid Coconut Oil
  • Irjimpa, S.L: Parra Camino; & Parra Jiménez Oveja Negra (Don Merendon-ostar)
  • Herbaria GmbH: Tasmanian Mountain Pepper; & Voatsiperifery Pepper
  • Gicap Products Ltda: Zeodratated Fruits

Bästa nya naturliga dryck

• Typicalgreen Juice Smoothies: Typicalgreen Juice Smoothies
  • Gicap Products Ltda: Yacon Syrup

Natural Products Scandinavia, som anordnas parallellt med Nordic Organic Food Fair, erbjuder också ett tvådagars seminarieprogram, med ledande experter inom området naturliga och ekologiska produkter. På Beauty Innovation Theatre kommer fyra “beauty hours” att hållas, där utställare demonstrerar sina nya produktinnovationer.

För att se hela seminariprogrammet, gå in på  www.naturalproductsscandinavia.com/education.

Mer information om Natural Products Scandinavia finns i vårt mässprogram: www.naturalproductsscandinavia.com/showguide.

För anmälan och gratis inträdesbiljett, vilket inkluderar de öppna seminarierna, Innovation Showcase och Natural & Organic Awards Scandinavia, gå in på www.naturalproductsscandinavia.com och ange bokningskod NPSUK200 (direct link: www.eventdata.co.uk/Visitor/NPS.aspx?TrackingCode=NPSUK200).

Frågor från media och begäran om presspass ställs till:

Emma-Louise Jones, Head of PR
Journalister från relevant branschmedia (inklusive frilansare) är välkomna att ansöka om presspass till Nordic Organic Food Fair via email till ejones@divcom.co.uk (ytterligare uppgifter kan komma att efterfrågas för att verifiera journaliststatus och alla presspass utfärdas efter ledningens godkännande.)
e: ejones@divcom.co.uk
Website: www.divcom.co.uk
Twitter: www.twitter.com/DiversifiedUK

Sharna Waid, PR Executive
t. +44 (0)1273 645144
e. swaid@divcom.co.uk

Frågor från utställare ställs till:

Anne Seeberg, Event Manager
e: aseeberg@divcom.co.uk
Website: www.naturalproductsscandinavia.com
Twitter: www.twitter.com/NPScandinavia
LinkedIn: www.linkedin.com/groups/Natural-Products-Scandinavia-4499812

Eva Ellis, Sales Executive
e: eellis@divcom.co.uk

Skandinavienkontoret:

e: llarsson@divcom.co.uk

Övrigt:

Natural Products Scandinavia vann 2013 Best International Launch på brittiska Exhibition News Awards. Mässan gick även till final vid Association of Event Organisers’ årliga Excellence Awards.

Nordic Organic Food Fair nominerades 2014 till Best Tradeshow Exhibition (UK & International) på under 2 000 kvadratmeter på brittiska Association of Event Organisers årliga Excellence Awards. Mässan gick även till final i kategorin International Launch på Exhibition News Awards.

Högupplösta bilder finns att hämta på begäran:

Diversified Communications UK (Diversified UK) är ett snabbväxande företag som anordnar branschmässor och förlägger publikationer, med bas i Brighton, Peterborough, Leamington Spa, och Nailsworth, Glos. Diversified UK:s meritlista inkluderar Nordic Organic Food Fair i Malmö, Sverige (arrangerad parallellt med Natural Products Scandinavia); Natural & Organic Products Europe (London); Natural and Organic Awards; Natural Products magazine; Natural Beauty Yearbook; camexpo; lunch!; Casual Dining; office*; Ocean Business (inklusive Offshore Survey Conference & Ocean Careers); OceanBuzz; MARELEC Marine Electromagnetics conference; SITS – The IT Service Management Show; ServiceDesk360; Euro Bus Expo; Coach and Bus Live; British Tourism & Travel Show – The Best of Britain & Ireland; The Route One Operator Excellence Awards; The National Coach Tourism Awards; Route One magazine; and Coach Monthly.  Mer information finns på: www.divcom.co.uk.

Diversified UK är en del av Diversified Communications, ett ledande internationellt mediaföretag som ger tillgång till marknader, utbildning och information genom globala, nationella och regionala mötesevenemang, digitala och tryckta publikationer och tv-stationer. Diversified arbetar med flera olika branscher som: skaldjur, matservice, naturligt och ekologiskt, hälsovård, kommersiell sjöfart, och