Natural Products Scandinavia 2016: Höjdpunkter på mässan

Natural Products Scandinavia – den enda nordiska fackmässan för naturlig hälsa, näringsprodukter, hälsomat, skönhet, hudvård och egenvård – har presenterat mässans höjdpunkter 2016.

Den prisbelönade mässan, som samarrangeras med Nordic Organic Food Fair, återkommer till Malmö den 16-17 november. Mässan har mer än 375 utställande företag, så tusentals lokala och internationella inköpare, återförsäljare, distributörer och pressrepresentanter, (omkring 4 500), kommer att möta massor av nya naturliga och ekologiska produktnyheter från hela världen.

Här är bara några av alla de nya naturliga, ekologiska och fria från-produkter som visas i år:

Naturlig skönhet och hudvård

Pranarôm & HerbalGem (monter B43) förhandsvisar sin anti-cellulit-gel Aromaslim, som inte lanseras officiellt förrän i februari 2017.  Den är gjord på rosmarin av kamfertyp, cederträ, litsea och enbär, och har en massagefunktion, (med tre rollers), som stimulerar mikrocirkulation, stramar upp huden och motverkar “apelsinhud” (Belgien).

Esenka (monter B13) gör en exklusiv lansering av sin HeritAge Night Anti-Aging Oleo-Serum på mässan.  Det innehåller det unika H28 anti-aging complex, som är ett resultat av Esenkas intensiva forskning på hundraåriga olivträd (Frankrike).

P and L Cosmetics AB (monter A13) visar Inika Organics nya omdöpta varumärkesserie.  Bland de prisbelönade produkterna, (med helt nydesignade förpackningar) ingår: baked mineral foundation, BB cream, läppglans, baked eyeshadow och sminkborstar av proffskvalitet (Tjeckien).

BARR Sweden (monter D17) presenterar sin nya Secret Forest face oil, som innehåller vitaminer och antioxidanter.  Eftersom den är utvecklad för att bygga upp och stabilisera huden, kan den även användas för att motverka rynkor och angrepp från fria radikaler, samt dämpa inflammationer. (Sverige).

o.Moi (monter C20) marknadsför sin nyligen lanserade Plump It Up Face Cream (50 ml).  Den är full av antioxidanter, granatäpple och risolja och har en karaktäristisk doft av neroli-, näva- och lavendelolja.  Dessutom visas: Q10+E Facial Oil (30 ml) – berikad med växtoljor, (ris, avokado, primula och granatäpple) och innehåller en antioxidant-duo av coenzym Q10 och vitamin E som lindrar besvär med känslig hud, hud som bränts i solen och milt eksem. (Danmark).

AVOS AB (monter A11) visar sin nya aloe vera ansiktsgel, kroppsskrubb och ansiktskräm i serien CurAloe. Aloe vera-produkterna tillverkas i Curaçao, (Västindien), i odlingens centrum, så att aloen kan  bevara alla naturliga bioaktiva ämnen. AVOS investerar även en del av sin avkastning i skolor och naturvårdsprojekt. (Sverige).

Hårkontroll Deep Intense Hydrating Mask by Baltex Natural AB (monter D35) är en kombination av naturliga oljor och näringsämnen, som ger en intensiv keratinbehandling för hårrötterna, vilket motverkar torrt och sprött hår. Den är fri från parabener och silikon (Sverige).

BuffBuffet Organic Technologies (monter A03) presenterar Be in Blossom, Ocean Flower (ett multikomplex-serum), och Black Coral, (produkter för män).  Dessa ansiktsvårdsprodukter får en hög andel aktiva ingredienser, genom en process grundad på extremt effektiv havsteknologi. (Tyskland).

Karethic (monter C07, paviljongen Organics Cluster) marknadsför L’Africaine Luxurious Oil, den första hudvårdsprodukten i serien Karethic Spa. Den silkeslena, torra oljan har en utsökt doft av argan, shea, baobab och moringa, som förhöjer hudens lyster och ger håret ny kraft (Frankrike).

Natural Senses (monter C13) visar sin Sugar Scrub från Thailand.  Den är berikad med essentiell citrongräsolja som stramar upp huden och motverkar lukt och bakterier (Thailand).

BellaPierre Cosmetics (monter B09) Glowing Palette innehåller sex illuminator-alternativ som passar många olika hudtoner.  Eftersom de bara innehåller naturliga ingredienser, smälter de omärkligt in i huden och kan läggas i lager, beroende på om målet är en naturlig eller dramatisk look (UK).

Maison Laget (monter B04A, paviljongen Organics Cluster) presenterar sin nya Baume Precieux Visage Bio balm.  Den är gjord på 100 % rena, ekologiska och dyrbara oljor, (gurkört, jättenattljus och nypon), berikad med ekologiskt shea-smör, och ger intensiv återfuktning av torr hud (Frankrike).

You & Oil (monter B01) marknadsför sin ansiktsolja som tränger ner och återfuktar de djupare hudlagren och förbättrar hudens elasticitet. Extrakt av aloe vera används för att bevara, återfukta och vårda huden, samtidigt som vitaminrik mandelolja ger viktig näring (Sverige).

Apimab Laboratories Propolias (monter B18) icke allergiframkallande och fuktgivande serum passar även den mest känsliga hud. Dess mest aktiva ingredienser är: propolis, jordgubbe, aloe, hyaluronsyra, honung, och granatäpple (Frankrike).

Sostar Innovative Skin Care (monter B05) har utvecklat en serie hudvårdsprodukter (däribland Anti-Aging Face Cream) berikad med certifierad ekologisk åsnemjölk som förnyar huden, och lyfter dess naturliga elasticitet och skimmer. (Grekland).

Biofood-Biolivs AB (monter F21) visar Love System – en ny hudvårdsserie med blomessenser från Bush Flower.  Den är skapad av den australiensiske naturopaten Ian White, och består av: ansiktsvatten, fuktkrämer och behandlingar för ansikte och kropp.  Dessutom visas: Jack n’ Jill’s naturliga mun- och tandvårdsprodukter för barn, framställda av 100 % medicinskt silikon, (fritt från BPA, PVC och ftalater); och Dr. Organics nyligen lanserade hudvårdsserie med hampaolja (Sverige).

Great Lengths Scandinavia (monter C17) marknadsför Maple Wash – Hydrating Shampoo (med lönnextrakt, ginseng bio, lavendel, och pumiliotall); och Cashmere Cream – en kroppskräm med oljor och smör.  Dessutom visas: Shave IT (pre-after shave), Olive Oil Salt Scrub, och Tommy Baby Shampoo (Sverige).

MountOlympe (monter B21) visar sin Olympus Mountain Tea Day Cream. Den är gjord av Sideritis Scardica-extrakt, hyaluronsyra och bioförädlat Grekiskt olivolja-extrakt, som används som skydd mot antioxidanter och inflammationer (Grekland).

Akoma skincares (monter A19) Shea Million (ansikts- och kroppskräm) är känt för att vara dryg och behaglig, och även hängiven fairtrade och ekologiska principer. Den kan användas ”raw” och smörjas på brännskador, utslag, ärr, sår, och eksem.  Många menar att sheasmör är det enda som kan bleka hudbristningar och det används i många krämer och oljor i just det syftet (Ghana).

Biodoctors Lab S.L (monter A50F) marknadsför sitt europeiska sminkmärke SVENTIA.  Dess Serum S2 är speciellt avsett att återställa balans, elasticitet och näring, och ge huden en naturlig lyster (Spanien).

Defiant Beauty Itchy Skin Oil av Jennifer Young & Beauty Despite Cancer (monter A02) är en kroppsolja framtagen för kliande hud.  Den är gjord på aprikoskärneolja, solrosolja, persikokärneolja, ringblomsolja, nyponolja och vitamin E, (tokoferol), och är en specialprodukt skapad med tanke på cancerpatienter.  Den kan även användas at personer som lider av klåda, eksem och psoriasis, liksom personer med känslig hud (UK).

Blessed Products of Asia Company (monter B17) visar sin nyaste produkt från ZNYA Organics – Neem Soap.  Den används för att dämpa hudinflammationer och infektioner och det hemliga receptet lugnar och återfuktar huden (Thailand).

Hälsa och egenvård

Med officiell lansering i april 2017, visar AromaStick AG (monter B28) sina 100 % naturliga botaniska näsinhalatorer.  Forskning visar att dofter som man andas in genom näsan i höga koncentrationer omedelbart kan påverka en människas fysiologiska och psykologiska tillstånd. Små nog att bära i fickan är inhalatorerna aromaterapi on-the-go (Schweiz).

Ecosh Life OÜ (monter B26) har lanserat vitamin D3 – skapad speciellt för människor i norra Europa där mängden solljus är begränsad. Ingredienserna som har använts är hampaolja som är rik på omega-3 och omega-6 fettoljor – allt hämtat från den rena naturen i Estland (Estland).

Nature Base AB (monter E49) visar sin 100 % veganska b’nature C-Vitamin (30 mg).  Vitamin C bidrar till normal kollagenbildning för en normal funktion hos blodkärl och immunsystem, och till att skydda celler från oxidativ stress.  Aktiva substanser: Vitamin C (askorbinsyra), resveratrol, och pektin (RDA: 120 %).  Ytterligare naturligt innehåll: svartvinbärsextrakt och nyponextrakt (Sverige).

BIOK laboratorija (monter B14) ställer ut Ecodenta tandkräm med hyaluronsyra.  Ecodenta är en serie minvårdsprodukter berikade med ekologiska eller naturligt förekommande substanser, vilka utgör upp till 98 % av innehållet.  Tandkrämen med hyaluronsyra är den första och enda tandkrämen i Litauen och hela Baltikum som innehåller hyaluronsyra (Litauen).

Luminus Mod d.o.o (monter B40) visar Hug Your Life’s Beta Glucan & C3 Complex.  Detta flytande, näringstillskott för barn, innehåller de förädlade aktiva komponenterna Beta (1,3/1,6)-D-glukan och Curcumin C3 Complex.  Det är berikat med B-Complex vitaminer, vitamin C, vitamin E and zink, och medverkar till en normal funktion hos immunsystemet (Kroatien).

Diva International Inc (monter C22) marknadsför The DivaCup (menskopp) med 12 timmars läckageskydd, komfort och bekvämlighet; och DivaWash, en mild, växtbaserat rengöring för ansikte, kropp och The DivaCup (Kanada).

LX500e är den mest prisvärda etikettskrivaren från Primera Technology Europe (monter D29).  Den är perfekt för små företag och start-ups, med trefärgs bläckpatroner som håller nere kostnaden per etikett.  Den snabba utskriftshastigheten, och en valbar skärare av giljotintyp, gör det snabbt och enkelt att skriva ut och skära etiketter. (Tyskland).

Natiris SA (C54) visar is Cerebrum GOLD 50+, som används för att upprätthålla bra hjärnfunktioner och höja aktiviteten hos antioxidanter.  Dessutom visas: Artronat Flex, Cerebrum Forte, och en serie ört- och näringsprodukter; som kosttillskott i kapslar, tablett- och pulverform, i flaska och som vätska (Portugal).

Health Food & Drink

DS Concepts (monter A39) förhandsvisar sitt Mediterranean wellness water, Mastiqua.  I många århundraden har människorna runt Medelhavet blandat mastix, kådan från mastix-trädet, med vatten till en dryck som ger bättre matsmältning, munhygien, vitare tänder och bättre kondition.  Det är helt fritt från fett, färgämnen och kalorier (Cypern).

Pavilion Healthcare (monter E65) presenterar sina fyra nya Ayurvedic Tea-blandningar på mässan, som är: Sleep well Tea – kamomill och passionsblomma; Slimming Tea – garcinia och grönt; Green Tea med ingefära, mint och citrongräs; och Ginger Pick Me up Tea – rent kryddte.  Dessutom visas: Vata Balance, Pitta Balance, och Kapha Balance te, med medföljande information om kroppstyper, Dosha och yogaställningar (UK).

Sao sa (monter A43) lanserar sin serie ALOS med naturligt marinerade, och traditionellt rökt havsabborre- och havsbrax-filéer. Fisken är fångad i Medelhavets blå vatten i Messolonghi Lagoon-området (Natura 2000) i Joniska havet (Grekland).

KULAU GmbH (monter A22) lanserar sin nya knapriga KULAU Snax-serie, gjord på ekologiska sjögräschips.  Chipsen är varsamt torkade och inte friterade, så de innehåller mindre fett och är fulla med näring (Tyskland).

Mamuko (monter A50D) presenterar sin ekologiska gröt på den nordiska marknaden. Det är en kokad gröt för småbarn, som inte är thermo-processad och som inte smälter i vatten.  Den tar bara fyra-fem minuter att tillaga och innehåller naturliga näringsämnen, mineraler och vitaminer. (Litauen).

La Naya chocolate (monter A50F) lanserar sina ekologiska, handgjorda chokladbitar Honey & Bread Crumbs, Pistachio & Cocoa Nibs, Orange & Juniper, Raspberries & Pineapple, och Strawberries, Cinnamon & Chili.  De innehåller kakaoböner och obesprutad tropisk frukt och ingredienserna är skördade på miljövänliga gårdar och de framställs genom innovativa teknologier (Litauen).

Go4Raws (monter E81) bars och kex innehåller 100 % raw ingredienser gjorda av supermat.  De torkas i en temperatur under 42 grader, så att mineraler och vitaminer bevaras.  De är veganska och glutenfria och finns i lådor om 24 i smakerna Orange & Cocoa, Inca Berry, Chilli & Cocoa, och Hemp Protein & Chia (Bulgarien).

BioStyle (monter E16) presenterar sina Goody Bites – en ny generation ekologiska raw food-bitar med bioaktiva ingredienser.  De innehåller essentiella fettsyror, liksom supermat, och är raw, probiotiska, och glutenfria (Bulgarien).

OKF Corporation (monter D84) lanserar sin Aloe Vera-dryck på den nordiska marknaden. Den görs på färsk massa och alla ingredienser, inklusive mineral-vatten, ekologiskt aloe vera-pulver, ekologisk aloe vera-gel, ekologiskt rörsocker, och naturlig druvsmak (Korea).

Primrose Kitchen (monter A26) visar sin ekologiska paleo-granola – den finns i Orange & Cashew, och Goji, Black Pepper & Lemon.  Båda innehåller en nyttig kombination av solrosfrön, apelsiner, russin, cashewnötter, kokosbitar, kanel, muskot och Himalayasalt (UK).

Primo Mendoza S.L (monter E63) presenterar sin ApiEnergy Orange Creamy Honey.  Honungen är gjord på bipollen, bidrottninggelé och propolis. ApiEnergy Honey innehåller 66 kcal (Spanien).

The Free From People (monter A57) marknadsför Buttercup Meadows serie av fria från-pulvermixer, som kan användas till hamburgare, korv, köttbullar, köttfärslimpa, fyllning med mera. Alla är fria från gluten, vete, mjölk, ägg, glutamat och GMO.  Smakerna är: Spicy Moroccan Mix, Sage & Onion Mix, Sausage Mix, Hot and Spicy Mix, Rosemary & Garlic Mix, och Lemon Parsley & Thyme Mix (UK).

Pulsin’ (monter D12) visar sin Peanut Choc Chip Raw Choc Brownie.  Denna dubbla chokladbrownie full med raw kakao, mjölkfria chokladbitar och jordnötter kan ätas med gott samvete. Den är fri från gluten, soja och GMO och innehåller inget raffinerat socker. (UK).

Tropicsoul (monter D70) presenterar sina senaste juiceblandningar, exempelvis ananas & mint, ananas, graviola & banan, mango, ananas, acerola & rödbeta, mango, ananas, passionsfrukt & ingefära, och mango, passionsfrukt, ananas & grönkål (Dominikanska Republiken).

Alara Wholefood (monter E55) visar produkter i serien Lucy Rocks organic vegan paleo granola – en blandning av bovete, nötter, frön och supermat.  Denna unika blandning av näringsrika supermatspulver och ingredienser, spannmålsfria och utan någon form av raffinerat socker, finns i fyra smaker: Blush Crunch, Glowing Granola, Golden Granolas, och Lush Crunch (UK).

Ramkalni Nordeco (monter C26) visar sin blandning av kanderade frukter och bär i Doypack.  Produktserien är gjord på bär, frukter och grönsaker odlade i Lettland, och består av: kanderade tranbär, svartvinbär, pumpa, kvitten och rabarber.  Genom en unik framställningsteknologi bevaras den naturliga kraften och de aktiva substanserna i de kanderade produkterna (Lettland).

Sabadì – Raw-Organic-Natural (monter A28) presenterar sin serie nyttochoklad, där de sex viktigaste nyttoaspekterna hos kakaobönan utvecklats, (antioxidant, antidepressiv, adaptogen, immunförsvarsstärkande, sexuellt stimulerande, och hudvårdande).  Dessutom visas: Ekologisk varm choklad på sked, ett enkelt och roligt sätt att göra en tjock varm choklad i italiensk stil (Italien).

Grybai LT (monter A50E) visar sina nya hela ekologiska champinjoner i saltlag. De är gårdsodlade, handplockade och sen hanterade i företagets egen fabrik. Den lätta plastförpackningen har visat sig bidra till betydligt lägre koldioxidutsläpp under produktens livscykel, än glasburkar av samma storlek. (Litauen).

Liquid Juice Company ApS (monter E18) marknadsför sin nya yuzu-lemonad, som är gjord av en av världens dyraste och mest efterfrågade citrusfrukter: yuzu. Lemonaden är inte gjord på koncentrat och innehåller inga E-nummer, och smakar färsk citron, mandarin och grapefrukt (Danmark).

Pajumäe Talu OÜ (monter H30-C) ställer ut sin Prasad ghee, gjord på osaltat ekologiskt smör från ett familjejordbruk i Estland. Pajumäe-gården har röstats fram som en av de bästa estniska ekologiska producenterna och som ett av de bästa jordbruken i Estland (Estland).

Hemp Juice Sales (monter A49) tillverkar raw hampajuice. Den innehåller hela spektrumet av essentiella näringsämnen, plus höga halter av en stark antioxidant, cannabidiol-syra (CBDa), som används för att återställa en hälsosam balans och öka välbefinnandet i allmänhet. Hampajuice-pulvret är frystorkat (Cypern).

Planet Food Sp. Z o.o Sp.K (monter C23) presenterar sina Bioffel ekologiska wafers, gjorda uteslutande av bio-baserade ingredienser från certifierade producenter inom EU. De är tillverkade utifrån ett eget recept, som gör dem krispiga och spröda, med inslag av mariatistel, extra jungfruolivolja, fullkorn och speltvete (Polen).

Creative Nature Superfoods (monter A27) visar sin Organic Chia & Mulberry Superfood Muffin Mix.  Den är fri från alla de 14 största allergenerna, innehåller inga raffinerade sockerarter, och innehåller supermat-ingredienser.  Dessutom visas: Chia & Cacao Brownie mix (UK).

Agropro (monter D55) visar sina hampafrön. Fröna skalas i låg temperatur genom en mekanisk skalningsmetod, som ser till att fröna behåller sina näringsegenskaper (omega 3, omega 6, omega 9, och vitaminer).  De är fria från GMO och gluten, de är kosher, vegetariska, and veganska (Italien).

Linnamäe Butchery (monter D47) visar sina Wild Jerky Jerkies, gjorda på viltkött.  Allt kött kommer från vilda djur som levt på 100 % naturlig mat utan artificiella inslag. I produktserien Wild Jerky ingår vildsvin, nötkreatur, älg och rådjur (Estland).

Serien Geocook av Geovita Group (monter C29) består av snabblagade gryner och grönsaker. Geovitas ätfärdiga sallader med korngryn, farro eller bulgur görs utan tillsatser eller konserveringsmedel och har en hållbarhet på 12 månader (Italien).

Laboratoria Natury Sp. z o.o (monter E50) Chia energidryck görs av näringsrika frön och smaksätts med granatäpple- och äppeljuice – den ger både omega 3 och fibrer (Polen).

Naturlig livsstil

Faith in Nature (monter C18) återlanserar sin Homecare-serie med en ny spännande design. Bland produkterna återfinns tvättmedel och diskmaskinsgel, rengöringssprej för olika ytor, även för badrum (UK).

Mulieres (monter A25) presenterar sitt utbud av naturliga tvättmedel och rengöringsmedel. Förpackningarna görs av behandlad kartong som innehåller 70 % mindre plast.  Naturligtvis är produkterna gjorda av ingredienser utvunna från växter och baserade på olivolja, med doft från essentiella oljor. Produkterna är fria från parabener, syntetiska doftämnen, färg och konserveringsmedel (Estland).

BuyNature Distribution ApS (monter D13) marknadsför Boody – kläder av bambu.  Boody görs av ekologiskt odlad bambu och är ett klädmärke som går bra ihop med den gröna och etiska trenden. Boodys linnen, t-shirts, bh och trosor är avsedda för träning, resor, avkoppling och vardagsbekvämlighet (UK).

Onyx&Green (monter D51) visar upp sina ryggsäckar, små axelremsväskor och fodral till 15″ bärbara datorer, gjorda av återvunna dagstidningar. Onyx&Greens serie är miljövänliga produkter för hem, skola och kontor, vilket bidrar till att studenter och föräldrar får en ökad miljömedvetenhet.  Dessutom visas: växtbaserat lim, och färgpennor av återvunna dagstidningar (Estland).

Du kan se ännu fler av de produkter som kommer att finnas på mässan i vår Buyer’s Guide som du hittar härwww.naturalproductsscandinavia.com/buyersguide.

Gratis anmälan för besökare

Natural Products Scandinavia återkommer till Malmö den 16-17 november (nya datum mitt i veckan).  För att hitta mer information och anmäla dig för fri entré, gå in på www.naturalproductsscandinavia.com och ange kampanjkod NPSE500, eller använd direktlänken:

Frågor från media och begäran om presspass ställs till:
Emma-Louise Jones, PR-ansvarig
e: ejones@divcom.co.uk

Sharna Waid, PR Executive
e: swaid@divcom.co.uk

Frågor från utställare ställs till:
Anne Seeberg, Event Director
e: aseeberg@divcom.co.uk
Website: www.naturalproductsscandinavia.com
Twitter: www.twitter.com/NPScandinavia
LinkedIn: www.linkedin.com/groups/4499812

Skandinavienkontoret:
Nordenskiöldsgatan 13, S – 211 19 Malmö, Sweden
e: llarsson@divcom.co.uk

Natural Products Scandinavia vann 2013 Best International Launch på brittiska Exhibition News Awards. Mässan gick även till final vid Association of Event Organisers’ årliga Excellence Awards.

Nordic Organic Food Fair nominerades 2014 till Best Tradeshow Exhibition (UK & International) på under 2 000 kvadratmeter på brittiska Association of Event Organisers årliga Excellence Awards. Mässan gick även till final i kategorin International Launch på Exhibition News Awards.

Diversified Communications UK (Diversified UK) är ett snabbväxande företag som anordnar branschmässor och förlägger publikationer, med bas i Brighton, Peterborough, Leamington Spa, och Nailsworth, Glos. Diversified UK:s meritlista inkluderar Nordic Organic Food Fair i Malmö, Sverige (arrangerad parallellt med Natural Products Scandinavia); Natural & Organic Products Europe (London); Natural and Organic Awards; Natural Products magazine; Natural Beauty Yearbook; camexpo; lunch!; Casual Dining; office*; Ocean Business (inklusive Offshore Survey Conference & Ocean Careers); OceanBuzz; MARELEC Marine Electromagnetics conference; SITS – The IT Service Management Show; ServiceDesk360; Euro Bus Expo; Coach and Bus Live; British Tourism & Travel Show – The Best of Britain & Ireland; The Route One Operator Excellence Awards; The National Coach Tourism Awards; Route One magazine; and Coach Monthly.  Mer information finns på: www.divcom.co.uk.

Diversified UK är en del av Diversified Communications, ett ledande internationellt mediaföretag som ger tillgång till marknader, utbildning och information genom globala, nationella och regionala mötesevenemang, digitala och tryckta publikationer och tv-stationer. Diversified arbetar med flera olika branscher som: skaldjur, matservice, naturligt och ekologiskt, hälsovård, kommersiell sjöfart, och företagsledning.  Med huvudkontor i Portland, Maine, USA, har Diversified 850 anställda, fördelade på åtta kontor i sju länder.  Mer information finns på: www.divcom.com.