Natural Products Scandinavia riktar in sig på köpare av hudvård & skönhetsprodukter

Nu är det mindre än en vecka kvar tills vi slår upp portarna till den andra upplagan av Natural Products Scandinavia, Nordens enda internationella fackmässa för naturlig hälsa och skönhet. Arrangören tillkännager att man vid årets mässa kommer att fokusera mycket på naturlig hudvård och skönhet.

Mässan, som tidigare i år tilldelades utmärkelsen ”Årets Bästa Nya Mässa 2012” i benhård internationell konkurrens, har mycket att erbjuda i det avseendet. En hel avdelning exklusivt för naturlig hudvård och skönhet, föreläsningar med bl.a. Julie Tyrell, högsta chef för Natrue (The Natural & Cosmetic Association) kl.12.00 på söndag och Marlène Maury, som är ansvarig för Asien, Oceanien, Frankrike och Afrika för certifieringsorganisationen ECOCERT GREENLIFE kl.12.00 på måndag.

Organic Monitor förutspår att världsmarknaden för naturliga hudvårds- och skönhets-produkter kommer att uppgå till ca 91 miljarder SEK år 2015. Men denna dynamiska bransch har ett par stora utmaningar att hantera, bland annat att man utgett sig för att vara mera naturlig och ekologisk än man egentligen är. Natrue som en välkänd förespråkare för att branschen ska vara transparent och autentisk och att alla claims ska vara väl underbyggda, kommer att ta upp dessa frågor i seminarieprogrammet under rubriken: Natrue –en plattform för att skydda både konsumenter och företag.

För besökare som inte har möjlighet att närvara på öppningsdagen erbjuder istället ECOCERT en föreläsning som ger en spännande inblick i ekologisk certifiering. ”En ögonblicksbild av den europeiska marknaden för certifierade Naturliga & Ekologiska hudvå¨rdsprodukter” kommer att visa hur ekologisk certifiering kan öka produktens värde och öppna dörrarna till nya marknader och stärka produktens varumärke. Den här föreläsningen kommer även att ta upp harmoniseringen av den kosmetiska kontrollstandarden COSMOS.

Hela föreläsningsprogrammet inklusive presentation av föreläsarna och tidtabell  för de olika föreläsningarna finns på länken: www.naturalproductsscandinavia.com/theatre.

Natural Beauty Pamper Zone i regi av Sveriges Hudterapeuters Riksförbund

Mässans arrangör Diversified Business Communications UK erbjuder besökarna att kostnadsfritt prova på en lyxig och skön behandling med produkter från några av utställarna, bl.a. KENKOU Selfcare och Annemarie Börlind Natural Beauty, i en egen avdelning, kallad SHR Natural Beauty Pamper Zone. De som utför behandlingarna är Börlinds kosmetolog Ulrika Wahlstedt från Masesgården SPA, My Stolt från Brösarps SPA och elever från Gildaskolan i Göteborg. Den som önskar prova på denna lyxiga njutning måste dock boka tid personligen i vår Beauty Pamper Zone som ligger i den avdelning där flesta av hudvårdsföretagen är samlade.

New Product Showcase

Ett annat inslag som kommer att dra till sig många besökare är ”skyltfönstret för nya produkter”, New Product Showcase. Eftersom många nyhetslanseringar tidsmässigt är planerade att sammanfalla med mässan, kan intresserade inköpare hitta de nya storsäljarna här redan innan de kommit ut på marknaden. Här är några exempel på produkter som kommer att visas upp i New Product Showcase.

• Aromtech Ltd: Arctic Beauty Pearls(tm)
  • Natracare – Bodywise (UK) Ltd: Natracare normal panty liner; & Natracare make-up removal wipes
  • Börlind Natural Beauty: Rose Blossom Vitalizer; & BB-Cream
  • Disna, S.A.: CS Stem Cells Face Creams
  • Dr. Organic: Dr. Organic Snail Gel; Dr. Organic Rose Facial Serum; & Dr. Organic Coconut Moisture Melt
  • EcoImport AS: Argan Oil By Geonatur
  • Frenchtop Natural Care Products: Earth.Line Argan Sun Care
  • Harmony Cone: Harmony's Organic Cotton Ear Candle
  • KENKOU Selfcare AB – Lamberts Healthcare Food Supplements: Collagain - 5.5 gram powder +stevia
  • Kinetic Natural Products Distributors: Antipodes Joyous Serum
  • Naturtint: Naturtint
  • Professional Beauty Scandinavia: Revive Survive
  • Esse Organic Skincare: Esse Gel Cleanser; Esse Rich Moisturiser; & Esse Eye & Lip Cream
  • YniQ – Eazy-Pac A/S: Quick Eye Repair
  • Mette Picaut: Mette Picaut Swedish Skincare

Bland de senast tillkomna utställarna hittar vi t.ex. Eazy Pac A/S – YniQ, Incosmetics Aps, Modern Life Company Aps och House of Melchiorsen från Danmark; Mette Picaut AB, Börlind Natural Beauty och Q for Skin från Sverige, Mabio från Norge,  Esse Organic Skincare från Sydafrika och NATURTINT från Spanien.

Natural Products Scandinavia äger rum i Malmö den 20-21 oktober och parallellt pågår även den nya mässan Nordic Organic Food Fair.

För att få FRI ENTRÉ registrerar man sig via länken www.eventdata.co.uk/Swedish/NPS.aspx?AffiliateCode=NPSSE504 och använder prioritetskoden NOFSE504 om så efterfrågas.

Förfrågningar gällande media:
Journalister från fack- och konsumentmedia, inklusive frilansjournalister, är välkomna att söka pressackreditering till Natural Products Scandinavia via e-mail till ejones@divcom.co.uk.
t: 44 (0)1273 645134                 e: ejones@divcom.co.uk

Förfrågningar för utställare/Intressenter:
Zoe Jackson-Cooper, Event Manager
t: 44 (0)1273 645141                 e: ZoeJC@divcom.co.uk

Skandinaviska kontoret:
Lars Larsson, Project Manager

t: 46 (0) 40 970560                     e: lars.larsson@halsofackhandeln.se

Diversified Business Communications UK Ltd är en mässarrangör och förlagshus med stark tillväxt  med sitt europeiska huvudkontor i Brighton i England. Förutom Natural Products Scandinavia och Nordic Organic Food Fair arrangerar Diversified även mässor som t.ex. Natural & Organic Products Europe, lunch!, Casual Dining, camexpo, office*, Ocean Business, SITS – The Service Desk & IT Support Show, SITS Germany (i Tyskland) och ger även ut branschtidningarna Natural Products Magazine och Natural Beauty Yearbook.

Diversified UK är en del av Diversified Business Communications i USA, som är ett ledande mediaföretag som bl.a. arbetar med ett antal ledande branschmässor, Kongresser, publikationer och Hemsidor.