Spännande nyheter inom naturlig & ekologisk hudvård och skönhet på Natural Products Scandinavia 2015

Natural Products Scandinavia presenterar i år flera spännande nyheter kring naturlig hudvård och kosmetik. Dels Natural Beauty and Skincare Zone, en särskild del av mässan enbart för utställare av hudvårds- och skönhetsprodukter och dels Natural Beauty Innovation Theatre, en egen seminariescen för föreläsningar kring naturlig hudvård och kosmetik. Dessutom kommer i år även att delas ut ett pris till bästa varumärke i det här produktsegmentet, Best Beauty Brand Award. Natural Product Scandinavia slår upp portarna i Malmö den 1-2 November.

Mässan har sedan starten 2012 haft en kraftig tillväxt och tilldelats flera prestigefulla utmärkelser. Tack vare lysande omdömen från både besökare och utställare fick mässan en stark tillväxt på 13% i fjol.  Årets mässa, blir avsevärt större och redan idag, tre månader före öppningsdagen, är ca 90% av montrarna bokade av företag från 39 olika länder och endast ett tjugotal monterplatser återstår.

Ekologisk hudvård & skönhet är big business! Euromonitor International uppger att marknadsvärdet är ca 11 miljarder euro av och försäljningen av naturkosmetik har vuxit med tvåsiffriga tal de senaste fyra åren. Många varumärken fokuserar på nya distributionskanaler och på den Skandinaviska marknaden, som har en hög tillväxtpotential, mycket tack vare nya innovativa produkter, som de som kommer att visas upp på Natural Products Scandinavia.

Natural Beauty and Skincare Zone

Nytt för i år är, att mässan kommer att ha en särskild avdelning för att lyfta fram de allra senaste och mest innovativa produkterna inom naturlig hudvård och skönhet. Här kan besökarna botanisera bland allt från etablerade, välkända varumärken till nya “uppstickare“ i branschen, både från Skandinavien och resten av världen.

Här hittar man varumärken som i+m Naturkosmetik (Sverige), Aroha AB (Sverige), Sõsar Natural Cosmetics (Estland), Bee Cera by Fotiadis (Grekland), Biok Laboratorija (Litauen), Ekovista Oy (Finsk distributör av bl.a. Acorelle, Pur’Aloe, Lovea Bio och Benecos natural beauty), Natura Siberica - Rysslands första certifierade ekologiska kosmetikserie, framställt av vildväxande Sibiriska örter, samt Les Anes d'Autan – en fransk kosmetikserie som bygger på ekologisk åsnemjölk. Här finns också The Natural Goods Company – Finsk distributör av följande naturliga & ekologiska produkter: Biosolis, Taoasis, Florascent Natural Organic Perfumes, Laboratoire du Haut-Ségala, Triump & Disaster, Khadi Natural och Provida Organic.

Bland alla de välkända varumärken som återkommer i år igen märks ex.vis Naturkosmetikkompaniet Naturkosmos AB (Sverige), Strindberg AS (Norge), Kivvi Cosmetics (Lettland), Oh Lief (Sydafrika) och Konjac Sponge Company (Storbritannien).

”Den här mässan har verkligen en positiv energi och vi fick väldigt bra gensvar från besökarna. Malmö är den perfekta mötesplatsen för vår bransch” säger Negin Aghili, från det svenska företaget Dr. Organic.

Natural Beauty Innovation Theatre

Alla besökare kan under båda mässdagarna besöka och ta del av föreläsningsprogrammet på Natural Beauty Innovation Theatre, seminariescenen där ledande branschprofiler berättar om ny forskning och allt annat spännande som händer i branschen.

Här kan man lyssna på t.ex. Irene von Arronet, grundare av och ordförande i Natural Organic Cosmetics, den nya svenska branschorganisationen, Manon Suquet, som arbetar med internationell certifiering i Ecocert, samt en representant från den internationella branschorganisationen NATRUE.

Från scenen kommer också priserna för Best Beauty Brand att delas ut. Här uppmärksammas de bästa företagen och produkterna, framröstade av en panel bestående av skönhetsbloggare, fackjournalister och experter från branschen. Ett annat intressant inslag i Natural Beauty Innovation Theatre är en nätverksaktivitet med möten och livliga paneldiskussioner med ledande branschprofiler. Besökarna kan även delta i “Skönhetstimmen” där de utställande företagen demonstrerar sina produkter.

Skriv in i kalendern!

Natural Products Scandinavia, 1-2 november på MalmöMässan, samarrangeras med Nordic Organic Food Fair.

Det är smidigt och enkelt att registrera sig för att få FRI ENTRÈ till båda mässorna. Gå bara in på www.naturalproductsscandinavia.com och ange prioritetskoden NPSUK200.

(www.eventdata.co.uk/Visitor/NPS.aspx?TrackingCode=NPSUK200).

För pressfrågor kontakta:
Emma-Louise Jones, Head of PR
e: ejones@divcom.co.uk

Sharna Waid, PR Executive
t. +44 (0)1273 645144
e. swaid@divcom.co.uk

Utställarförfrågningar till:
Anne Seeberg, Event Manager
e: aseeberg@divcom.co.uk
Website: www.naturalproductsscandinavia.com
Twitter: www.twitter.com/NPScandinavia
LinkedIn: www.linkedin.com/groups/Natural-Products-Scandinavia-4499812

Eva Ellis, Sales Executive
e: eellis@divcom.co.uk

eller till Skandinavienkontoret
e: llarsson@divcom.co.uk

År 2013, utsågs Natural Products Scandinavia till Årets Bästa Nya Mässa (Best International Launch) vid den prestigefulla branschtävlingen UK’s Exhibition News Awards.  Mässan deltog även I finalen i samma kategori vid UK’s Association of Event Organisers’ årliga Excellence Awards.

Nordic Organic Food Fair nominerades 2014 Årets Bästa Internationella Mässa under 2000 kvm vid UK’s Association of Event Organisers’ årliga Excellence Awards och var finalist i kategorin “Årets Bästa Nya Mässa” vid UK’s Exhibition News Awards.

Högupplösta bilder kan beställas från:

www.naturalproductsscandinavia.com/wp-content/uploads/NPS14-aisle1.jpg
www.naturalproductsscandinavia.com/wp-content/uploads/PPD4330-1024x681.jpg
www.naturalproductsscandinavia.com/wp-content/uploads/PPD4617-1024x681.jpg
www.nordicorganicexpo.com/wp-content/uploads/IMG_1311.jpg
www.naturalproductsscandinavia.com/wp-content/uploads/PPD4642-681x1024.jpg

Diversified Communications UK (Diversified UK) är en snabbväxande mässarrangör och förlag, med kontor i Brighton, Peterborough, Leamington Spa och Nailsworth, Glos. i Storbritannien. Bland företagets events och förlagsprodukter märks bl.a. Natural Products Scandinavia i Malmö (samarrangeras med Nordic Organic Food Fair), Natural & Organic Products Europe i London, Natural and Organic Awards, Natural Products Magazine, Natural Beauty Yearbook, Camexpo, lunch!, Casual Dining och Commercial Kitchen.

Diversified UK ingår i den internationella företagsgruppen Diversified Communications, ett ledande   mediaföretag som erbjuder tillgång till marknaden, utbildning och information via globala, nationella och regionala events, som mässor, e-media, tidskrifter och TV. Diversified vänder sig till många olika branscher  som: fisk & skaldjur, foodservice, naturligt & ekologiskt, naturlig hälsa 6 egenvård, kommersiell sjöfart och business management.  Huvudkontoret finns i Portland, Maine, USA och företaget har fler än 800 anställda på kontoren i Maine USA,, Australien, Kanada, Hong Kong, Singapore, Thailand och Storbritannien.  För mer information, besök gärna: www.divcom.com.

För att få en biljett som berättigar till FRI ENTRÈ, gå in på hemsidan: www.nordicorganicexpo.com  och ange prioritetskod NOFUK122 (direktlänk www.eventdata.co.uk/Visitor/Nordic.aspx)