Sällskapsdjur – en framtidsbransch

Report this content

Genom intervjuer med branschfolk och enkäter till företag och organisationer har utredare Lena Heimlén fått en bild över sällskapsdjursbranschen, som är en framväxande näring vars betydelse ökar på arbetsmarknaden.
Antal företag och anställda Kartläggningen visar att det finns 15,000 yrkesverksamma vid omkring 5,000 företag inom sällskapsdjursbranschen. Bland företagen finns såväl småföretagare som multinationella bolag och yrkena är av varierande slag, allt från veterinär och djurvårdare, till hundtrimmare, försäkringshandläggare och djurskyddsinspektör. Branschen omsätter ca 10 miljarder kronor årligen.

Ljus framtid Att arbeta med och kring djur är populärt och trenden går mot en allt större efterfrågan på utbildad och engagerad personal. Branschen förutspår en ökning av antalet yrkesverksamma inom såväl praktiska som teoretiska yrken.

Rapporten och detaljerad statistik finns på www.djuryn.se

Presskontakt: Ulf Uddman, ordförande i Djurbranschens Yrkesnämnd 070-752 36 30 eller 08-795 30 10 ulf.uddman@skk.se

Lena Heimlén, utredare av rapporten åt DYN 073-985 90 91 eller 08-29 90 91 info@ordochnagravisor.se