Djurens Rätt: Vargjakten orsakar mycket lidande!

Djurens Rätt är mycket kritiskt till beslutet att återigen tillåta licensjakt på varg. Det är inte bara en fråga om att den svenska vargstammens överlevnad hotas. Licensjakten orsakar mycket stress och lidande hos de enskilda djuren. Liksom vid förra årets jakt kommer många djur att skadeskjutas, föräldradjur att skjutas och deras valpar att lämnas åt sitt öde.

På lördag ger sig 6 500 jägare ut i skogarna för att skjuta 20 vargar. Detta trots att EU-kommissionen varnat Sverige från att genomföra jakten. Det innebär att Sverige sannolikt kommer att dras inför EU-domstolen för brott mot EU:s miljöregler.

EU:s miljökommissionär Janez Patocnik menar att Sverige inte lyckats visa att licensjakten är förenlig med lagstiftningen och hänvisar till att Sveriges vargpopulation inte har en gynnsam bevarandestatus, att vargens utbredningsområde är starkt begränsat samt att den planerade  utsättningen av vargar för att förbättra stammens genetiska status ännu inte kommit till stånd.

Han ifrågasätter det beslutade taket på 210 vargar samt motivet för licensjakten, det vill säga att öka acceptansen för varg hos lokalbefolkningen.

- Djurens Rätt anser att licensjakten inte bara hotar vargstammens överlevnad, den orsakar också mycket stress och lidande hos de enskilda djuren, säger Lise-Lotte Norin, ansvarig för jaktfrågor på Djurens Rätt.

Licensjakten är endast i ytterst begränsad omfattning selektiv medan det inte gjorts några begränsningar i möjligheterna att urskillningslöst döda föräldradjur eller i övrigt störa vargarnas flockstruktur, sociala system eller reproduktionsmöjligheter.

- Det är oetiskt att döda vargar slumpmässigt då det kan leda till ökad dödlighet bland kvarvarande valpar när föräldradjur dödas. Förra årets jakt inriktades på föräldradjur för att åstadkomma största möjliga skada. Det ledde till att många föräldradjur sköts och att en kull årsvalpar lämnades föräldralösa. Inga tecken tyder på att valparna har klarat sig, säger Lise-Lotte Norin.

Djurens Rätt anser att det är fel att alla med jakträtt har rätt att delta i jakten. Det kommer återigen att innebära stora djurskyddsproblem med många skadeskjutningar. Under förra årets vargjakt konstaterade Statens Veterinärmedicinska Anstalt att det avlossades minst 84 skott mot de 28 dödade vargarna.

Det är också mycket olämpligt att medge undantag från förbudet att använda motorfordon i samband med jakt för att via skogsbilsvägnätet kunna spåra och ringa in varg. Det ökar risken för att djuren utsätts för ytterligare stress i samband med jakten.

Citat

Djurens Rätt anser att licensjakten inte bara hotar vargstammens överlevnad, den orsakar också mycket stress och lidande hos de enskilda djuren.
Lise-Lotte Norin, ansvarig för jaktfrågor