Djurrättspriset Guldråttan till Carin Götblad och djurpoliserna

Guldråttan är Sveriges finaste djurrättspris och delas sedan 1987 ut av Djurens Rätt till den eller de som under året gjort en exceptionell insats för djuren. Idag mottog djurpoliserna i Stockholm utmärkelsen på Djurens Rätts riksstämma i Borås.

Motiveringen till utnämningen låter så här: "För deras pionjärarbete med att införa djurpoliser i Stockholm. Med länspolismästare Carin Götblads länsgemensamma satsning visar de i handling att de tar brott mot djur på allvar och deras satsning höjer statusen för de djur som utsätts för brott."

Djurens Rätts förbundsordförande Camilla Björkbom kommenterar utmärkelsen så här:

- Djurpoliserna i Stockholms län har med Carin Götblad i spetsen gjort en fantastisk pionjärinsats som manar till efterföljd i andra delar av landet. Det är en ära att få uppmärksamma denna starka gärning för djuren.

Övriga förtjänstfulla kandidater till Guldråttan 2011 var Hanna Kristiansson, Madeleine Johansson och Nelson Haraldsen för deras framgångsrika arbete med att få Växjö kommun att sluta köpa in burägg, samt Margot och Rune Danielsson för deras outtröttliga arbete med omplacering av hemlösa katter. Det har lett till att 2 500 katter fått en nystart.