• Djurens Rätt/

Hannah från Djurens Rätts ungdomsgrupp i Örnsköldsvik reser till Strasbourg för att påverka EU-politiker

Hannah Matkala, Djurens Rätts ungdomsgrupp i Örnsköldsvik, reser på måndag den 12 mars till Strasbourg för att diskutera frågan om långa djurtransporter, och andra aktuella frågor, med EU-parlamentariker.

- Jag har jobbat här i Örnsköldsvik med att samla namnunderskrifter för 8hours som är en internationell kampanj för kortare djurtransporter i EU. Tillsammans med andra aktiva i hela Europa har vi uppnått målet en miljon underskrifter. Nu reser jag med Djurens Rätt till Strasbourg för att träffa så många EU-parlamentariker som möjligt, säger Hannah.

Huvudsyftet med resan till Strasbourg är att samla stöd för den skriftliga förklaring som lagts i parlamentet av EU-parlamentarikern Carl Schlyter (MP)och några andra enskilda parlamentariker, för att därigenom lyfta frågan till EU-kommissionen om max åtta timmars transporttid till slakt i EU. I dag transporteras miljoner djur så länge som 28 timmar med en enda kort rast. Fler djur transporteras i dag än någonsin tidigare – antalet transporter av grisar har exempelvis ökat med 70 procent sedan 2005.

- En maxgräns på åtta timmar är det absolut minsta vi kan begära, säger Hannah, som ser fram emot inbokade besök i EU-parlamentet samt mötet med EU-parlamentarikern Carl Schlyter, som engagerat sig i kampanjen 8hours.

Mer info om 8hours: www.djurensratt.se om transportkampanjen samt på www.8timmar.se

Presskontakt:

Hannah Matkala