Inbjudan till Djurens Rätts seminarier i Almedalen

Välkommen till Djurens Rätts seminarier i Almedalen 2012. I år handlar det om burägg, monsterkycklingar och djurtransporter.

Burhållning av hönor: Om offentlig upphandling, konsumentmakt och handel

Vet du var äggen som serveras i din kommun eller som säljs i din butik kommer ifrån? De kan vara värpta av någon av de två miljoner hönor som sitter i burar i Sverige i dag.

En höna i bur kan inte sträcka ut vingarna och hon har en yta motsvarande ett A4 per höna. Några svenska kommuner, däribland Karlstad helt nyligen, har beslutat att inte upphandla burägg av djuretiska skäl. En del butiker, som Hemköp och PrisXtra som ägs av Axfood, har slutat att sälja burägg. Från handelns sida vill man ibland lägga valet hos konsumenterna, hur mycket ansvar kan man som konsument ta?

Välkommen till ett inspirationsseminarium där vi diskuterar vilket ansvar handeln, politikerna och konsumenterna har när det gäller burägg. Vilka svårigheter och möjligheter finns för kommunpolitikerna, handeln och konsumenterna att påverka?

Vi möter representanter från Axfood, Konsumentföreningen i Stockholm, Sveriges Konsumenter, Miljöstyrningsrådet och kommunalrådet som kämpar för en buräggsfri kommun.

Tid: Tisdag 3 juli kl. 13.00 - 14.30

Medverkande:
Representant från Axfood som äger bland annat kedjorna Hemköp, PrisXtra och Willys
Hans Brunnberg, Konsumentföreningen Stockholm
Louise Ekström, kommunikationsansvarig, Sveriges Konsumenter
Annika Román, kommunalråd i Helsingborg, Miljöpartiet
Monica Sihlén, projektledare, Miljöstyrningsrådet

Monsterkyckling på tallriken? Om svensk kycklinguppfödning

Kyckling har marknadsförts som klimatsmart, men vad ligger bakom kycklinguppfödningen? Varje år äts i Sverige omkring 12 kycklingar per person. Det är tio gånger så många som 1960. En kyckling når i dag slaktvikt dubbelt så snabbt som på 1950-talet. I boken "Monsterbiff till middag?" beskriver Ylva och Torbjörn Esping dagens vanliga slaktkyckling som kycklingindustrins motsvarighet till monstertjuren Belgian Blue. Baksidan är djur som bland annat drabbas av svåra benproblem på grund av den snabbt växande kroppen. Uppskattningsvis 15%, eller två av de tolv kycklingar som svensken konsumerar per år, hade svåra smärtor i benen.

Djurskyddslagen säger att djur inte får utsättas för lidande, att avel inte får ske på sådant sätt att det medför lidande och att djur ska kunna bete sig naturligt. Hur rimmar kycklinguppfödningen med den svenska djurskyddslagen?

Vi möter en av författarna till boken "Monsterbiff till middag?", Sveriges konsumenters kommunikationsansvariga samt riksdagseldamöter från Moderaterna, Centerpartiet, Socialdemokraterna och Miljöpartiet.

Tid: Tisdag 3 juli kl. 15.00 - 17.00

Medverkande:
Åsa Coenraads, riksdagsledamot (M)
Staffan Danielsson, riksdagsledamot (C)
Louise Ekström, kommunikationsansvarig, Sveriges Konsumenter
Ylva Esping, journalist och författare till boken ”Monsterbiff till middag”
Sara Karlsson, riksdagsledamot (S)
Helena Leander, riksdagsledamot (MP)

Frukostseminarium: Hur kan kontrollerna av djurtransporter förbättras?

I EU får de flesta djur transporteras så länge som 28 timmar och allvarliga brister i djurskyddet vid långa transporter har konstaterats. Organisationen Animals’ Angels har dokumenterat djurtransporter i EU. I Sverige finns en gräns på åtta timmar för djurtransporter till slakt, men för de djur som skickas utomlands kan resan bli betydligt längre. Sverige har kritiserats av EU för att utföra för få kontroller av transporterna i landet.

Enligt statistiken är Sverige näst sämst i EU vad gäller antal genomförda djurtransportkontroller. Det behövs fler kontroller, speciellt av transporter med kycklingar och hönor som idag knappt kontrolleras alls. I samband med transporter till slakterierna självdör varje år runt 150 000 kycklingar i Sverige.
Hur ser det ut på vägarna i Sverige och i EU när djur transporteras? Vilka praktiska problem finns vid djurtransporter i Sverige? Hur kan kontrollerna förbättras?

Tid: Onsdag 4 juli kl. 8.00 – 9.30. Vi bjuder på frukost mellan kl.7.45-8.00
Arrangör: Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige