Kulturbolagets akvarium olagligt

Den anmälan som Djurens Rätt den 30 augusti gjorde mot hållningen av fiskar på Kulturbolaget i Malmö får nu medhåll av Länsstyrelsen i Skåne län. Deras inspektion överrensstämmer med Djurens Rätts bedömning: det är inte förenligt med djurskyddslagstiftningen att ha ett akvarium med fiskar i nattklubbsmiljö.

I och med länsstyrelsens bedömning måste nu Kulturbolaget, KB, nu göra sig av med, eller flytta, akvariet. I rapporten från länsstyrelsens inspektion går det att läsa:

"Inne i nattklubbslokalen hålls ett akvarier på 800 liter med ca 10 st ciklider. Akvariet är placerat i ett hörn ovanför en soffgrupp. Akvariet är väl inrett med växter och gömslen för fiskarna, samt lämpligt bottenmaterial. Det är rent och snyggt i akvariet. […] Dock hålls akvariet i en miljö som inte anses lämplig av länsstyrelsen på grund utav den höga ljudvolymen samt nattklubbsmiljön med bl a blinkande lampor som stör fiskarnas dygnsrytm.

Bullernivån överstiger med all sannolikhet 65 db mer än tillfälligtvis då nattklubben är öppen. Enligt fysiker på Uppsala universitet så transporteras ljudet dubbelt så snabbt i vatten som i luften. Är omkringliggande ljud över 65 db så är med hög sannolikhet det även det i vattnet."

Mer information:

Djurens Rätt anmäler fiskhållningen på nattklubb i Malmö: http://www.djurensratt.se/om-djurens-ratt/nyheter/djurens-ratt-anmaler-fiskhallning-pa-nattklubb-i-malmo

Djurens Rätts upprop om att anmäla brott mot fiskar: http://www.djurensratt.se/om-djurens-ratt/nyheter/fiskarna-behover-din-hjalp-fler-fiskforbrytare-infor-domstol

Lena Lindström
Etolog, Djurens Rätt
031-

Förbundsordförande, Djurens Rätt

Dock hålls akvariet i en miljö som inte anses lämplig av länsstyrelsen.
Länsstyrelsen i Skåne län