Minkfarmen i SVT:s dokumentär ”Minkfarmarna” anmäld för djurskyddsbrott

Men anledning av SVT:s dokumentär "Minkfarmarna" som sändes torsdag 3 maj har Djurens Rätt gjort en anmälan till Länsstyrelsen om två misstänkta djurskyddsbrott som tittarna kunde se i bild.

Torsdagen den 3 maj sändes SVT dokumentären ”Minkfarmarna” som skildrade en kontroversiell näring - hela 7 av 10 svenskar vill se minkfarmningen förbjuden enligt en aktuell undersökning från Djurens Rätt. I dokumentären kunde tittarna se en iller som hölls i vad som verkade vara en bur avsedd för minkar. Detta är inte tillåtet eftersom illrar inte får hållas på nätgolv och ska ha minst fem kvadratmeter yta att röra sig på.

I dokumentären visades hur minkarna packades i en låda för avlivning med koldioxid. Camilla Bergvall från Djurens Rätts pälsgrupp reagerade på detta:

- Vi betvivlar att koldioxidhalten i avlivningslådan uppgår till de 80 volymprocent, som föreskrifterna kräver, under den tid då minkarna stoppas ner i den. Ingen koldioxidtub var kopplad till lådan och luckan öppnas hela tiden, säger Camilla Bergvall, ansvarig för Djurens Rätts pälsgrupp.

- Vi tror inte heller att det fanns någon möjlighet att mäta gashalten, visuellt inspektera minkarna, eller att djuren inte skadades under hanteringen eller då de låg i den fullproppade lådan i högar på varandra, fortsätter Camilla Bergvall.

Camilla Bergvall
Djurens Rätts pälsgrupp