Pälsfri fredag uppmärksammas runt om i landet

Nu på fredag - den 25 november – inträffar Pälsfria fredagen, en dag som uppmärksammas i Sverige och runt om i världen. Med dagen sätts fokus på de tiotals miljoner djur som varje år dödas inom pälsindustrin. I samband med dagen arrangerar Djurens Rätt aktiviteter runt om i landet för att uppmärksamma pälsdjurens situation.

Två av de städer där Djurens Rätt uppmärksammar Pälsfria fredagen är Umeå och Stockholm. I Stockholm delas Djurens Rätts pälsfria lista ut, en förteckning över de butiker och butikskedjor som sagt nej till päls – bland dem H&M, Stadium och nytillskottet Scorett. I Umeå arrangeras en spektakulär manifestation som ämnar påminna om att minkar gasas ihjäl för sin päls, med Djurens Rätts förbundsordförande Camilla Björkbom på plats.

I Sverige hålls ca 1,2 miljoner på pälsfarmer. Pälsfarmerna strider mot djurskyddslagen, trots att försök har gjorts för att förbättra burhållningen. Minkarnas naturliga behov av simning och ensamhet kan inte tillgodoses, de lever trångt, får gå på galler hela livet och får dö en plågsam död med koldioxid. Hela 70 procent av svenskarna är emot minkfarmningen, enligt en undersökning som gjordes i februari i år.

– Opinionen mot päls ökar för varje år. Trots det verkar inte politikerna våga förbjuda en verksamhet, som dessutom uppenbart strider mot lagen, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens Rätt.

Opinionen mot päls ökar för varje år. Trots det verkar inte politikerna våga förbjuda en verksamhet, som dessutom uppenbart strider mot lagen.